Oszczędności, ale nie na ćwiczeniach

Na przekór trendom wywołanym inflacją i cięciu wydatków Polacy chcą wydawać coraz więcej na fitness. Choć spadają już wydatki na wiele kategorii, także spożywczych, to w salonach fitness i sklepach ze sprzętem ruch jest coraz większy.

Publikacja: 06.03.2023 03:00

Oszczędności, ale nie na ćwiczeniach

Foto: Adobe Stock

Od kilku kwartałów większość Polaków deklaruje cięcie wydatków, co jest efektem drastycznych wzrostów cen. Dotyka to nawet podstawowych kategorii spożywczych jak mięso czy nabiał, gdzie już widać spadki sprzedaży. Jednak są wydatki, z jakich konsumenci nie chcą rezygnować, jak choćby na ćwiczenia i fitness, a wręcz coraz więcej osób inwestuje teraz w abonamenty.

Serwis Oferteo podaje, że w styczniu 2023 r. liczba zapytań o usługi trenerów personalnych wzrosła w ujęciu rocznym o 29 proc. O ile można to tłumaczyć przynajmniej częściowo postanowieniami noworocznymi, to inne dane także wskazują, że ruch w salonach rośnie.

W siłowniach tłok

– Obserwujemy najwyższą frekwencję w klubach fitness od dziesięciu lat. Widać, że rośnie świadomość w zakresie zdrowego stylu życia, a przez to zwiększa się poziom aktywności – mówi Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefit Systems. W efekcie widać choćby zanik sezonowości, jeśli chodzi o zakup karnetów czy wizyty w klubach w miesiącach letnich. Firma na początku stycznia podała, że przekroczyła na polskim rynku w grudniu liczbę kart sprzed pandemii, mając na koniec 2022 r. blisko 1,2 mln użytkowników, co oznacza wzrost r./r. o 345 tys. – Również sprzedaż karnetów w sieciach własnych jest bardzo dobra, a ich liczba w grudniu wyniosła 182 tys. (wzrost o ponad 10 proc. w stosunku do 3. kw.). Pierwsze tygodnie 2023 r. pokazują, że pozytywne trendy obserwowane w minionym roku są nadal silne – dodaje. Tegoroczny cel, jeśli chodzi o karty MultiSport, to wzrost o ok. 200 tys. w grupie, po 100 tys. w Polsce i na rynkach zagranicznych. – Liczymy, że niskie bezrobocie oraz coraz silniejsza potrzeba aktywności fizycznej będą wspierać naszą sprzedaż – mówi Bartosz Józefiak. – W kolejnych latach branża fitness ma potencjał dalszego rozwoju. Nadal daleko nam do poziomu aktywności mieszkańców Skandynawii czy średnio Europy Zachodniej – dodaje.

Czytaj więcej

Amazon i Nike biją się o giganta branży fitness w wersji smart

Potwierdzają to dane firmy eFitness, producenta i dostawcy oprogramowania do zarządzania obiektami sportowymi. – Po dwóch latach zastoju w branży widzimy obecnie wyraźne ożywienie i powrót użytkowników na siłownię. Liczba klientów obiektów sportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii już na początku 2022 r., a w kolejnych miesiącach odnotowaliśmy kolejne wzrosty – średnio o 2,5 proc. miesięcznie – mówi Łukasz Balicki, prezes zarządu eFitness. – To daje bardzo dobre perspektywy na 2023 r., który rozpoczął się świetnie: w styczniu 2023 r. odnotowaliśmy o 40 proc. więcej wejść względem stycznia 2020 r. Spodziewamy się, że amatorów ćwiczeń w obiektach zamkniętych będzie przybywać – dodaje.

Ruch w salonach przekłada się także na zapotrzebowanie na sprzęt, co potwierdzają dostawcy. – Widać wyraźne ożywienie w branży, właściciele sieci fitness planują kolejne otwarcia i odświeżenie tych istniejących – mówi Sylwia Czepiżak, prezes Olymp, dostawcy sieci Benefit Systems oraz Medicover. – Podpisaliśmy umowę na wyposażenie obiektów sieci Best Gym, która specjalizuje się w otwieraniu siłowni w mniejszych miejscowościach i widzimy w tej współpracy bardzo duży potencjał, ponieważ zapotrzebowanie na obiekty poza dużymi aglomeracjami cały czas wzrasta – dodaje.

Czytaj więcej

Kluby fitness staną się... minielektrowniami

Świat też ćwiczy

Takie trendy widać nie tylko w Polsce, globalnie perspektywy dla rynku fitness są także coraz lepsze, co pokazuje choćby raport Precedence Research prognozujący średnioroczny wzrost sektora do 2030 r. na poziomie 5,5 proc.

Rynek rozwija się także coraz mocniej dzięki internetowi, coraz więcej osób zarówno korzysta z gotowych programów ćwiczeniowych, jak i kontaktuje się zdalnie ze swoimi trenerami. Według raportu Grand View Research globalny rynek fitness online w 2022 r. wart był 16,4 mld dol., a w latach 2023–2030 wzrośnie o 26,7 proc.

– W ostatnich kilku latach zrobiliśmy krok do przodu, jeżeli chodzi o wykorzystanie nowych technologii i sztucznej inteligencji w fitness. Jak wynika z danych SportsTchX, fundusze VC i aniołowie biznesu też chętniej inwestują w sektorze – mówi Barbara Andrzejewska, prezes i współzałożycielka Stretchme. – W 2019 r. inwestorzy włożyli 1,09 mld dol. w inwestycje z dziedziny fitness tech, w 2021 r. było to już 3,4 mld dol. – dodaje. Ze wspólniczką Moniką Stasiak pracują nad aplikacją treningową, która pozwoli na bezpieczne wykonywanie ćwiczeń samodzielnie, w dowolnym miejscu i czasie.

Z kolei w styczniu 2023 r. globalny lider w dziedzinie sprzętu fitness i treningów online – amerykańsk iFIT Inc. – został jednym z udziałowców spółki Immersion, inwestując ponad 1 mln dol. w ok. 5 proc. udziałów. Polska firma pracowała z Amerykanami m.in. przy opracowaniu oprogramowania do roweru NordicTrack VR Bike.

– Fitness to obszar, w którym VR i AR wnosi wiele praktycznych i pożytecznych innowacji, zamieniając na pozór nudne ćwiczenia w interaktywne przygody. Efektem jest nowy rodzaj rozrywki, czyli gry, dzięki którym stajemy się zdrowsi – mówi Piotr Baczyński, założyciel i prezes Immersion.

Biznes
Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu
Biznes
Ataki dezinformacyjne to problem spółek, ale też całego rynku i państwa
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Znamy koszty budowy elektrowni jądrowej w Polsce
Biznes
Orlen obniża ceny paliw na święta. Kto i jak może skorzystać z promocji?
Biznes
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10