Poczta z dużą stratą. Państwo bierze to na siebie

Działanie Poczty Polskiej jako tzw. operatora wyznaczonego przyniosło państwowej spółce w 2021 r. aż 192 mln zł straty netto. To jednak już ostatni raz, gdy świadczenie usług powszechnych spędza PP sen z powiek.

Publikacja: 29.09.2022 03:00

Poczta z dużą stratą. Państwo bierze to na siebie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Nierentowne placówki i konieczność świadczenia usług listowych, na których zapotrzebowanie topnieje z roku na rok, to potężne obciążenie dla Poczty Polskiej (PP). Spółka pełni funkcję operatora wyznaczonego do końca 2025 r. i – bez względu na koszty – musi utrzymywać ogólnopolską sieć oraz świadczyć określone zadania, choć te generują straty. Do tej pory – zgodnie z obowiązującymi przepisami – gdy świadczenie usług powszechnych w danym roku przyniosło stratę, PP mogła liczyć na rekompensatę z funduszu kompensacyjnego, na który mieli składać się wszyscy gracze na rynku pocztowym, zgodnie z wielkością ich udziałów w tej branży. W dużej mierze koszt ten spoczywał więc na rynkowym hegemonie – PP. Poza tym wyegzekwowanie opłat od innych firm sprawiało problemy. Teraz za sprawą zmian w przepisach cały ciężar nierentownej działalności operatora powszechnego ma wziąć na siebie Skarb Państwa. A Poczta Polska zyska finansowy oddech. I to niebagatelny. Jak wynika ze wstępnych analiz, strata netto PP na działalności operatora wyznaczonego w 2021 r. miała sięgnąć aż 192 mln zł.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Biznes
Z zagranicy płynie fala używanych starych aut
Biznes
Gapowicze w NATO. Które kraje nie wydają wymaganych 2 proc. na obronność?
Materiał Partnera
Naszym priorytetem jest audyt i działanie w interesie publicznym
Biznes
Potrzebny jest broker łączący naukę i biznes
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Materiał Partnera
Dyrektywa CSRD zmieni warunki także dla mniejszych firm
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje