Reklama

Stopy i brak aut dołują leasing. Długoterminowy wynajem zdobywa rynek

Firmy leasingowe sfinansowały w pierwszej połowie 2022 r. aktywa o wartości 42 mld zł. To o 2,8 proc. mniej niż przed rokiem. Wynajem długoterminowy aut zdobywa rynek.

Publikacja: 27.07.2022 21:00

Stopy i brak aut dołują leasing. Długoterminowy wynajem zdobywa rynek

Foto: Adobe Stock

Zeszły rok był dla branży leasingowej w Polsce rekordowy. Firmy leasingowe udzieliły wtedy łącznego finansowania w wysokości 88 mld zł. To oznaczało wzrost aż o 30,7 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym, gdy branżę mocno poturbowała pandemia. Branża z optymizmem patrzyła na 2022 r., spodziewała się wzrostu o ponad 10 proc. Życie jednak zweryfikowało te plany.

Źródła problemów

Już pierwszy kwartał przyniósł spadek finansowania o 2,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. W drugim kwartale ten spadek był jeszcze głębszy – 3,3 proc. W efekcie pierwsze półrocze 2022 r. zamknęło się spadkiem finansowania o 2,8 proc., z 42,8 mld zł w pierwszej połowie roku 2021 do 41,6 mld zł.

- Zmagaliśmy się z problemami od strony podażowej – tłumaczył w środę w czasie prezentacji wyników branży Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu. Chodzi o kłopoty z dostępnością pojazdów lekkich, czyli przede wszystkim samochodów osobowych, które stanowią największą część aktywów finansowanych przez firmy leasingowe. Tych od czasu pandemii, zerwania łańcuchów dostaw i zakłóceń z produkcją podzespołów, zwłaszcza półprzewodników, ciągle na rynku brakuje.

– Do tego doszły trudności od strony popytowej, związane z wysokimi stopami procentowymi, a także z szybko rosnącymi cenami aktywów – mówił Paweł Pach. – Przedsiębiorcy obserwują rosnące ceny aktywów i przybierają postawę wyczekującą – dodał.

Reklama
Reklama

Te dodatkowe turbulencje związane są przede wszystkim z inflacją, a także napaścią Rosji na Ukrainę. - W tej sytuacji wynik naszej branży wydaje się stabilny – stwierdził przewodniczący Rady ZPL.

W pierwszej połowie roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mają 42,6 proc. rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (29,4 proc. rynku). W ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku. Zyskało finansowanie maszyn i innych urządzeń, kosztem pojazdów lekkich. Inne aktywa: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,3 proc. rynku, a nieruchomości – 0,6 proc.

– Najbliższy rok będzie trudny dla leasingu, jeżeli chodzi o otoczenie makroekonomiczne. Stopy procentowe, które stanowią o koszcie leasingu, pozostaną wysokie, a zainteresowanie aktywnością inwestycyjną firm w warunkach pełnych stanów magazynowych firm i silnego hamowania strony popytowej gospodarki niskie – skomentował Wojciech Matysiak z Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego.

ZPL spodziewa się, że ten rok branża zamknie spadkiem na poziomie -4,5 proc. Obecne kłopoty podażowe i popytowe mają się utrzymywać także w przyszłym roku. A poprawa oczekiwana jest w 2024 r.

Wynajem rośnie w siłę

Kłopoty podażowe nie omijają także wynajmu długoterminowego i Rent a Car. Poziom zakupu aut przez tę branżę w pierwszej połowie 2022 r. był o 2,5 proc. niższy, niż przed rokiem. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wskazuje jednak, że w przypadku aut nabywanych w klasycznym leasingu, kredycie, czy ze środków własnych spadek był znacznie większy i wyniósł 18,9 proc. r./r.

– Z tego powodu udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm kształtował się w pierwszym półroczu 2022 r. na poziomie 28,9 proc., co oznacza, że branża ustanowiła tu nowy rekord – mówił Robert Antczak, prezes PZWLP.

Reklama
Reklama

Flota aut w wynajmie długoterminowym liczy 197 tys.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama