Firmy wynajmują więcej aut, rezygnują z kupna samochodów służbowych

Małe i średnie spółki coraz częściej rezygnują z kupna służbowych samochodów. Co piąta z nich decyduje się na wynajem długoterminowy.

Aktualizacja: 02.08.2016 06:54 Publikacja: 01.08.2016 20:29

Rynek wynajmu samochodów firmowych na długi termin rośnie szybciej niż liczba nowych aut na drogach. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w drugim kwartale 2016 roku do branży długoterminowego wynajmu trafiło 15,3 tys. samochodów osobowych, o 32,6 proc. więcej niż pomiędzy kwietniem a czerwcem rok wcześniej. Dla porównania, w tym samym czasie łączne zakupy firm (74,5 tys.) zwiększyły się o 29,9 proc.

W dodatku tempo wzrostu długoterminowego wynajmu jeszcze przyspiesza: na koniec czerwca wynosiło 9,4 proc., licząc rok do roku, podczas gdy w końcu pierwszego kwartału było to 8,9 proc. W rezultacie już co piąty samochód osobowy trafiający z salonów do firmowych flot nie był przez użytkowników kupowany, ale wynajmowany. Wyraźnie widać, że nadganiamy zaległości względem krajów bardziej rozwiniętych gospodarczo.

Dogonić Zachód

Polski rynek długoterminowego wynajmu przechodzi te fazy rozwoju, które w Europie Zachodniej widoczne były przynajmniej kilkanaście lat temu. Teraz wynajem długoterminowy jest tam główną formą użytkowania aut przez firmy i obejmuje nawet 80 proc. wszystkich samochodów służbowych. Rozwój tego rynku w Polsce, znacznie szybszy od tempa wzrostu PKB czy sprzedaży nowych samochodów do firm, może jeszcze przyspieszyć. Będzie temu sprzyjać m.in. możliwość odliczenia 50 proc. podatku VAT od paliwa, co przekłada się na znaczące obniżenie kosztów eksploatacji samochodów firmowych.

Najbardziej dynamikę wynajmu będą nakręcać małe i średnie przedsiębiorstwa. Z jednej strony firmy sektora MŚP coraz chętniej sięgają po taką właśnie formę użytkowania aut. Z drugiej zdecydowana większość firm wynajmu długoterminowego rozwija swoje usługi pod kątem sektora MŚP, tworząc oferty dostosowane do potrzeb mniejszych przedsiębiorców. To sprawia, że wynajem będzie coraz bardziej wypierał inne formy finansowania firmowych flot.

Małym się opłaca

Już co piąta firma z sektora MŚP korzysta z długoterminowego wynajmu samochodów – wynika z badań instytutu Keralla Research. Zdaniem Sławomira Wontruckiego, prezesa PZWLP, odsetek ten będzie się w kolejnych latach szybko zwiększał.

– Wynajem długoterminowy jest tak samo opłacalny dla małych przedsiębiorców jak dla dużych korporacji. Stanowi tańszą i bardziej komfortową alternatywę dla klasycznego leasingu samochodów, zapewniającą nie tylko finansowanie, ale i obsługę floty – twierdzi Wontrucki.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Carefleet wynika, że w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw z długoterminowego wynajmu najchętniej korzystają firmy produkcyjne (prawie 25 proc.) i budowlane (23,6 proc.). Rośnie zainteresowanie wynajmem także wśród firm prowadzących hotele i restauracje.

Obniżają koszty

Jak twierdzi Jacek Jasiński, dyrektor w Carefleet, atutem długoterminowego wynajmu dla małych firm jest przewidywalność kosztów. – Nie tylko gwarantuje on stałość opłat, ale też umożliwia redukcję wydatków, które trzeba ponosić w przypadku zakupu aut na własność – mówi Jasiński.

Większość aut jeżdżących w długoterminowym wynajmie ma obecnie silniki Diesla. Tymczasem z prognoz wynika, że ta forma finansowania firmowych flot może przyczynić się do popularyzacji samochodów elektrycznych.

Rynek wynajmu samochodów firmowych na długi termin rośnie szybciej niż liczba nowych aut na drogach. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w drugim kwartale 2016 roku do branży długoterminowego wynajmu trafiło 15,3 tys. samochodów osobowych, o 32,6 proc. więcej niż pomiędzy kwietniem a czerwcem rok wcześniej. Dla porównania, w tym samym czasie łączne zakupy firm (74,5 tys.) zwiększyły się o 29,9 proc.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?