RP.PL tylko 19 zł za 3 miesiące!
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 07.02.2017 18:48 Publikacja: 07.02.2017 18:48
Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland. Jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Pracę w General Motors rozpoczął w 1997 roku, obecnie odpowiada za zakłady General Motors w Polsce, na Węgrzech i w Austrii. Pod jego kierownictwem uruchomiono w zakładzie produkcję kolejnych modeli samochodów dla czterech marek koncernu General Motors: Opla, Vauxhalla, Buicka i Holdena. Najnowszy model fabryki – Opel Astra – otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2016. Firma poszerzyła działalność o prace badawczo-rozwojowe, a także w ramach Centrów Usług Wspólnych – o usługi finansowe i kadrowe na rzecz jednostek General Motors na świecie. W 2016 roku zakład GM Manufacturing Poland odnotował rekordową liczbę ponad 200 tysięcy wyprodukowanych samochodów. Jest jednym z największych pracodawców na Śląsku, a budowa fabryki Opla zmieniła gospodarczy charakter regionu. —adww
Foto: materiały prasowe
Mariusz Golec, prezes Wieltonu. Z firmą związany jest prawie od początku jej powstania, a kieruje nią od czerwca 2015 roku. Spółka jest największym w Polsce producentem przyczep i naczep. W ciągu dziesięciu lat mocno automatyzowała produkcję, wdrożyła nowe technologie. Ma ambicję osiągnięcia w swojej branży trzeciej pozycji na rynku europejskim. Środkiem do tego celu są zagraniczne akwizycje. W 2015 roku Wielton przejął francuską spółkę Frehauf posiadającą zakład w Auxerre oraz aktywa włoskiej firmy Compagnia Italiana Rimorchi, będącej właścicielem włoskich marek: Merker, Viberti i Cardi. Te aktywa pomogą Wieltonowi w rozwoju na nowych rynkach, np. w Hiszpanii czy Portugalii. W ub. roku Wielton powołał spółkę w Niemczech. Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem zajmuje się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie kilku lat Wielton chce tam sprzedawać przeszło 1,5 tys. przyczep i naczep rocznie. —adw
Foto: materiały prasowe
Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach. Jest założycielem, właścicielem i prezesem zarządu Solarisa, który stał się jednym z liderów na europejskim rynku produkcji autobusów. Rodzinna firma Solange i Krzysztofa Olszewskich zatrudnia blisko 2500 osób, a produkowane przez nią pojazdy jeżdżą w 30 państwach i w ponad 600 miastach. Autobus elektryczny marki Solaris został uznany za najlepszy autobus miejski roku 2017 w prestiżowym konkursie Bus of the Year organizowanym przez Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych. Od uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już ponad 12 tys. pojazdów. Elektryczne autobusy Solarisa wożą pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Düsseldorfie) oraz Szwecji (Vasteras). Firma pracuje nad budową autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym. —adw
Foto: Fotorzepa
Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Pracuje w Kirchhoff Polska od początku działalności firmy. Od dziesięciu lat jest prezesem tej spółki, która należy do Kirchhoff Automotive – prywatnego przedsiębiorstwa będącego własnością niemieckiej rodziny Kirchhoff. Ma ono 30 zakładów w 11 krajach. Polski oddział Grupy pod względem zatrudnienia należy do największych. W ciągu 18-letniej działalności w Polsce firma Kirchhoff znalazła się w czołówce polskich dostawców dla światowych producentów samochodów. Posiada zakłady w Mielcu oraz w Gliwicach, gdzie pracuje blisko półtora tysiąca osób. Do 2015 roku zainwestowała w Polsce przeszło 160 milionów euro. Dwa lata temu zapadła decyzja o budowie kolejnego zakładu – w Gnieźnie. Specjalizuje się on w spawaniu i zgrzewaniu metalowych elementów konstrukcyjnych nadwozi i podwozi do aut osobowych i dostawczych. Janusz Soboń łączy kierowanie polską spółką z funkcją członka zarządu Kirchhoff Automotive.
Foto: materiały prasowe
Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Absolwent Politechniki Warszawskiej, w Toyota Motor Poland od 1991 roku. W latach 2006–2010 pracował w europejskiej centrali Toyoty w Brukseli, był odpowiedzialny za wdrażanie nowej strategii marki dla Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii i Włoch. W styczniu 2012 r. wrócił do Polski na stanowisko prezydenta Toyota Motor Poland, a cztery lata później objął równoległe stanowisko prezydenta Toyota Central Europe. Jego zasługą jest rozpowszechnienie w Polsce samochodów z napędem hybrydowym, w których japońska marka jest niekwestionowanym liderem. Ubiegły rok Toyota zakończyła szóstym z rzędu wzrostem sprzedaży hybryd, a w styczniu tego roku sprzedaż przekroczyła 1,4 tys. sztuk. Plany na cały 2017 rok zakładają sprzedaż nawet 14 tys. hybryd. —adw
Foto: Fotorzepa
Achim Schaible, prezes Volkswagen Group Polska. Kieruje firmą, która ma największy wpływ na kształtowanie polskiego rynku nowych samochodów. Grupa jest przedstawicielem sześciu marek: Volkswagena, Audi, Seata, Skody, Volkswagena Samochody Użytkowe i Porsche. Spółka zatrudnia ok. 550 osób i współpracuje z siecią 335 dealerów i zakładów serwisowych. Rocznie sprzedaje ponad 100 tys. pojazdów. Skoda od długiego czasu pozostaje liderem rynku, a Octavia i Fabia są na pierwszym i drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych modeli. Volkswagen jako marka także doskonale sobie radzi: w ubiegłym roku był wiceliderem sprzedaży z przeszło 20-proc. wzrostem w ujęciu rok do roku i przeszło 10-proc. udziałem w rynku. To także ulubiona marka polskich menedżerów – ta grupa klientów najchętniej wybiera Passata. —adw
Foto: Fotorzepa
Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Z Volvo Car Poland związany jest od 2004 roku. W latach 2007–2009 zajmował stanowisko finance managera, a w roku 2008, gdy firma sprzedawała ok. 4 tys. samochodów rocznie, został jej prezesem. W następnych latach sprzedaż Volvo w Polsce sukcesywnie rosła, by w roku ubiegłym zbliżyć się do poziomu 7,9 tys. aut. W rezultacie polski oddział Volvo awansował do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla szwedzkiej marki, wyprzedzając między innymi Holandię, Rosję czy Turcję. Volvo Car Poland odnotowało dwukrotnie wyższy wzrost (13,5 proc.) niż cała marka w ujęciu globalnym (6,2 proc.). W 2014 r. Volvo jako pierwsze w Polsce zaoferowało pełne odliczenie VAT, zanim pojawiło się tzw. okienko derogacyjne, które na kilka miesięcy wskrzesiło auta z kratką.
Foto: materiały prasowe
Karol Zarajczyk, prezes Ursusa. Prezesem Ursusa jest od 2013 roku. Wcześniej był dyrektorem ekonomiczno-finansowym w Pol-Mot Warfama, pracownikiem działu sprzedaży Fiata, specjalistą ds. finansowych w Pol-Mot Holding. Udało mu się postawić na nogi firmę, która jeszcze na początku dekady była ruiną. Zdobył kontrakty z odbiorcami traktorów w Afryce, zwiększył sprzedaż na rynku polskim. W ubiegłym roku spółka odnotowała ponad 56-procentowy wzrost rejestracji nowych ciągników i zwiększyła udział w rynku do 10 proc. Ale ambicje firmy sięgają dalej. Ursus wszedł w nowy, innowacyjny rodzaj działalności: zaangażował się w produkcję autobusów elektrycznych. Jesienią ub. roku Ursus podpisał z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie kontrakt na dostawę dziesięciu takich pojazdów.
Foto: Centrum Kultury w Lublinie
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku. Przemysłu Motoryzacyjnego Całe życie zawodowe związany z branżą motoryzacyjną. Zaczynał w Renault, był dyrektorem sprzedaży i marketingu u wyłącznego importera Saaba, zarządzał marketingiem w Scania Polska. W 2002 r. dyrektor Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów, przekształconego w PZPM, którego został prezesem. Pod jego kierownictwem PZPM stał się największą polską organizacją pracodawców branży, zrzeszającą importerów i producentów samochodów, motocykli, a także producentów nadwozi, przyczep oraz części i komponentów. Faryś uczestniczy w pracach rządu i parlamentu przy opiniowaniu projektów ustaw dotyczących motoryzacji, a także reprezentuje interesy firm członkowskich PZPM w organach Unii Europejskiej.
Foto: Fotorzepa
Joe Biden zawetował sprzedaż za 14,9 mld dolarów US Steel japońskiemu gigantowi Nippon Steel powołując się na bezpieczeństwo narodowe i utrzymanie sprawnych łańcuchów dostaw — poinformował w komunikacie Biały Dom. Japonia nie rozumie tej decyzji.
Polskim przedsiębiorcom dostarcza nowoczesne rozwiązania finansowe, wyznacza standardy w branży leasingowej. Zaczęło się skromnie – od jednego aktu założycielskiego i sporych ambicji. Dziś PKO Leasing jest liderem polskiego rynku leasingowego, który napędza małe i duże biznesy. Jak wyglądało 25 drogi na szczyt?
Doroczna ankieta w ramach 20. barometru biznesu we Francji wśród ponad tysiąca szefów firm pracujących w kraju lub zagranicą przeprowadzona przez Eurogroup Consulting, kanał BFM Business i tygodnik „La Tribune Dimanche” wykazała, że większość ankietowanych widzi w tym roku pomyślność swych firm nie we Francji, ale za granicą, zwłaszcza w USA.
Z początkiem 2025 roku władze Mediolanu wdrożyły nowe, restrykcyjne zakazy dotyczące palaczy. Od 1 stycznia zabronione jest m.in. palenie we wszystkich miejscach publicznych na terenie miasta. Za złamanie zakazu grożą grzywny.
W ubiegłym roku niemiecki parlament wydał zgodę na realizację 97 projektów zbrojeniowych, których wartość przekracza 25 mln euro. Rok temu było ich zaledwie 55. To oznacza, że w 2024 r. posłowie zgodzili się na zakupy uzbrojenia za ponad 45 mld euro.
Nadchodzi nowy etap rozwoju całej gospodarki. Z siecią 5G nam wszystkim będzie żyło się lepiej i bezpieczniej – przekonuje Orange Polska.
Minister przemysłu Marzena Czarnecka powołała zespół odpowiedzialny za opracowanie rozwiązań, mających na celu poprawę funkcjonowania branży hutniczej. Ma on m.in. opiniować założenia projektu krajowej strategii dla sektora hutnictwa.
Bank Pekao S.A. wprowadza zmiany w aplikacji PeoPay, dostosowując ją do potrzeb klientów prowadzących działalność gospodarczą. Rozszerzenie opcji personalizacji oraz dodanie elementów, które odróżniają profil firmowy od indywidualnego, to kolejny krok w rozbudowie oferty skierowanej do przedsiębiorców.
Ruszają największe targi elektroniki użytkowej CES 2025 w Las Vegas. Giganci technologii i innowatorzy pokażą, jakie rozwiązania, poza AI, mogą podbić świat. W tym gronie są i Polacy.
Pekin planuje ograniczyć eksport technologii wykorzystywanej do wydobywania minerałów kluczowych dla rozwoju elektroniki i przemysłu motoryzacyjnego. To efekt eskalacji wojny technologicznej i handlowej Chin z USA.
Porsche, podobnie jak wcześniej Volkswagen i Audi, staje w obliczu poważnych problemów. Na liście wyzwań znalazły się: słaby popyt na samochody elektryczne, opóźnione premiery nowych modeli oraz rosnąca konkurencja spoza Europy. W konsekwencji tych trudności konieczne stają się cięcia budżetowe, które mogą prowadzić do zwolnień obejmujących nawet 8 tys. osób.
W 2024 roku po raz pierwszy od dziewięciu lat Tesla dostarczyła mniej samochodów niż w roku poprzednim. Ogółem sprzedaż elektryków Elona Muska spadła o 1,1 proc.
Tesla Cybertruck eksplodowała i stanęła w płomieniach tuż przed wejściem do Trump International Hotel w Las Vegas. Zginęła osoba, która znajdowała się w samochodzie. Rannych zostało kilka innych osób, które w momencie eksplozji przebywały w pobliżu samochodu.
Pomimo genów Porsche, RS E-Tron GT to prawdziwe Audi. Wszelkie minusy rekompensuje fantastycznym napędem, znakomitym zawieszeniem i niepowtarzalnym stylem.
W ostatnich dwóch latach krajowa sieć się podwoiła. Ładowarek mamy już ponad 10,5 tys. Mimo to nadal nam daleko do wielu krajów UE, nawet tych mniejszych.
Jaki jest obraz elektromobilności z różnych perspektyw. Rozmawiamy z dwoma przedstawicielami branży motoryzacyjnej: Marcinem Kwoką, dyrektorem zarządzającym Mercedes Benz Polska i Maciejem Mazurem, dyrektorem zarządzającym Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas