Aktualizacja: 20.08.2018 19:18 Publikacja: 20.08.2018 19:13
Herbert Diess
Foto: Bloomberg
Tygodnik miał dostęp do nie ujawnionych dokumentów prokuratury w Brunszwiku - prowadzącej śledztwo, czy doszło do naruszenia przepisów o informowaniu inwestorów - które budzą pytanie, czy VW informował we właściwym czasie inwestorów o finansowych rozmiarach skandalu, którego koszt przekracza już 27 mld dolarów.
Skandal ujrzał światło dzienne 18 września 2015, a z dokumentów prokuratury wynika, że Diess odpowiadający wówczas za markę VW był obecny na posiedzeniu 27 lipca 2015 prowadzonym przez ówczesnego prezesa Martina Winterkorna.
Na tym posiedzeniu inżynierowie i członkowie kierownictwa grupy VW omawiali odpowiedź dla amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska EPA, która groziła odmawianiem homologacji nowym pojazdom Volkswagena w Stanach z powodu nadmiernego poziomu emisji spalin. EPA żądała od producenta wyjaśnień.
Volkswagen zapytany o najnowsze informacje tygodnika potwierdził, że jego kierownictwo nie naruszyło żadnej reguły poufności i że akcjonariusze nie byli zawczasu informowani, bo nie była możliwa ocena rozmiarów finansowych tego skandalu.
Po tej naradzie Winterkorn zapytał Diessa, który wcześniej pracował w BMW, czy ta firma też instalowała urządzenia zakłamujące (defeat devices) w swych autach - podał "Der Spiegel". W Stanach legalne oprogramowanie sterujące pracą silnika nazywa się "dodatkowym urządzeniem dotyczącym emisji", natomiast nielegalne to "defeat device". Diess miał odpowiedzieć, że BMW nie stosował takiego oprogramowania
Grupa potwierdziła ponadto, że poinformowała inwestorów we właściwym czasie notą "ad hoc" 22 września 2015. "Treści dyskusji, w których uczestniczyli Martin Winterkorn i Herbert Diess, nie można odtworzyć w całości, bo to co zapamiętały osoby obecne częściowo różni się" - stwierdził VW. Celem spotkania 27 lipca 2015 nie było ustalenie, czy VW naruszył amerykańskie przepisy, ale ustalenie sposobu homologacji przez EPA nowych modeli - wyjaśnił VW.
Tygodnik podał, że Diess i Wintekorn wyszli z tego spotkania z materiałami o prezentacji, choć pewien pracownik grupy uprzedził swych zwierzchników, by nie trzymali tych materiałów.
Volkswagen podkreślił, że nie udało się ustalić, czy oprogramowanie w dieslach było legalne czy nie - wynika z dokumentów złożonych w prokuraturze w Brunszwiku. 31 lipca 2015 grupa zatrudniła kancelarię prawną, aby pomogła jej zrozumieć problemy z przepisami, z jakimi miała do czynienia. Prawnicy nie byli pewni, czy użyte oprogramowanie można nazwać "systemem zakłamującym".
Informacja przekazana wymiarowi sprawiedliwości stwierdzała, że ówczesny dyrektor finansowy Hans Dieter Poestch uważał we wrześniu 2015, że sprawa emisji w Stanach jest zagrożona karą finansowa ok.150 mln euro; wcześniej VW przewidywał na podstawie grzywien za podobne wykroczenia u innych producentów, że w jego przypadku nie będzie to więcej niż 200 mln euro. Nie uprzedzał o tym akcjonariuszy, bo większość pieniędzy na to odpisał wtedy.
Fabryka Volkswagena w Osnabrück byłaby dobrym miejscem do produkcji wojskowej, powiedział dyrektor generalny Rheinmetall. Niemiecki producent samochodów rozważa sposoby na ponowne wykorzystanie obiektu. Jest skłonny także sprzedać swój zakład.
Od napaści Putina na Ukrainę, Korea Północna znacząco rozbudowała swoje fabryki zbrojeniowe. To tam produkowana jest amunicja i rakiety, którymi Rosjanie zabijają i okaleczają cywilów niszcząc Ukrainę. Koreańska broń powstaje w takich miejscach jak zakład hodowli świń czy fabryka traktorów. Ich lokalizacja jest utajniona także przed własnymi obywatelami.
Szefowie gigantów technologicznych stanęli na podium w Białym Domu w czasie inauguracji Donalda Trumpa na prezydenta i szczodrze sponsorowali tę imprezę. Hołd się nie opłacił, wyceny spółek runęły, a rekordzistą jest Tesla ze spadkiem kursu o 40 proc.
Stany Zjednoczone ogłaszają wznowienie pomocy wojskowej i wywiadowczej dla Ukrainy, warunkując je 30-dniowym zawieszeniem broni. USA podnoszą także cła na stal i aluminium z Kanady do 50%, co wywołuje niepokój w przemyśle. Tymczasem brazylijski Embraer intensyfikuje swoje działania w Polsce, chcąc uczynić nasz kraj europejskim centrum technologii lotniczych.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Tesla traci na wartości, a jej sprzedaż w Europie i Chinach gwałtownie spada. Polski rząd planuje opodatkowanie gigantów technologicznych, takich jak Google i Meta, co może mieć wpływ na krajowy rynek cyfrowy. Tymczasem Donald Trump przygotowuje spotkanie z Xi Jinpingiem, które może wpłynąć na globalną politykę handlową.
Jednym ze znaków rozpoznawczych wydarzenia jest duży nacisk na dyskusje o energetyce i jej transformacji. Nie inaczej będzie w tym roku.
Podczas X Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach zawarto porozumienie umożliwiające obniżenie emisji CO2 i kosztów ogrzewania w Inowrocławiu.
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a przy tej okazji Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń z bezpiecznej jazdy motocyklem. Sprawdź, gdzie będzie się odbywać Suzuki Moto Szkoła i czego się tam będzie można nauczyć.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Już 11 marca o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się kolejny warszawski koncert Sceny Muzyki Polskiej, złożony tym razem z utworów na puzon i fortepian. To prawdziwa gratka dla melomanów, bowiem taki skład wykonawczy rzadko pojawia się na scenach.
XXX Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej zapowiadają się imponująco! W dniach 14 - 16 marca 2025 Targi Kielce znów staną się areną prezentacji najnowszych maszyn, środków produkcji i światowych rozwiązań, które usprawnią i unowocześnią prace gospodarzy. Na stronie agrotech.pl trwa sprzedaż biletów.
6 marca rusza głosowanie, a 9 kwietnia odbędzie się gala. Startuje druga edycja plebiscytu Herosi, w którym, oprócz wyników, liczą się ambicje, charakter, inspirowanie innych i pokonywanie barier.
Suzuki to nie tylko cenione samochody i motocykle, ale też i wielokrotnie nagradzane silniki zaburtowe. Dział Marine japońskiej marki obchodzi okrągłe urodziny. Z tej okazji przypominamy najlepsze momenty z jego historii i zaglądamy w przyszłość.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas