Volkswagen przejmie kontrolę nad Scanią

Niemal 2,9 mld euro zapłaci niemiecki koncern za dokupienie akcji Scanii.

Aktualizacja: 03.03.2008 18:56 Publikacja: 03.03.2008 18:15

Volkswagen przejmie kontrolę nad Scanią

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Volkswagen był dotychczas największym udziałowcem Scanii. Dzięki odkupieniu akcji od funduszu Investor AB i fundacji szwedzkiej rodziny Wallenbergów przejmie kontrolę nad producentem ciężarówek. Obecnie VW ma 20,9 proc. udziałów w firmie, które dają mu 40 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Po transakcji udziały niemieckiej firmy wzrosną do 68,6 proc., a prawa głosu – do 37,7 proc.

– Scania to luksusowa marka z bardzo obiecującymi perspektywami – stwierdził szef VW Martin Winterkorn. Zapewnił, że VW chce być długofalowym akcjonariuszem spółki i obiecał, że siedziba Scanii oraz jej ośrodki badawczo-rozwojowe pozostaną w Södertälje pod Sztokholmem.

– Volkswagen już udowodnił, że jest doskonałym właścicielem firm przemysłowych – tłumaczył prezes Investor AB Björn Eckholm. – Czas spekulacji na temat własności grupy jest już za nami – stwierdził prezes Scanii Leif Östling.

Od kilku miesięcy Volkswagen stale zwiększał swe prawa głosu w Scanii, nie podwyższając jednak udziału w kapitale. Podobnie postępował inny udziałowiec Scanii – niemiecki koncern MAN. Jego największym udziałowcem jest VW. W grudniu MAN ogłosił, że ma w Scanii 17 proc. praw głosu. Wcześniej, w końcu 2006 r., MAN usiłował przejąć szwedzką grupę, ale nie uzyskał zgody akcjonariuszy Scanii, również Volkswagen był niechętny tej transakcji. Jak się okazało, miał wobec szwedzkiej firmy własne plany.

Zdaniem analityków fuzja MAN, Scanii i produkującego ciężarówki VW Brazil jest obecnie nieunikniona. W jej wyniku powstałby największy na świecie producent autobusów i ciężarówek. Oszczędności z połączenia trzech firm szacowane są na 8,4 mld euro.

Przedstawiciele koncernów MAN i VW unikali wczoraj odpowiedzi na pytanie o skutki połączenia w Polsce, tłumacząc, że jest na to zbyt wcześnie. W Polsce do MAN należą fabryki autobusów miejskich w Sadach pod Poznaniem i w Starachowicach, montownia pojazdów ciężarowych w Niepołomicach koło Krakowa oraz MAN Accounting Center – centrum finansowo-księgowe w Poznaniu. Scania ma fabrykę Scania Production w Słupsku wytwarzającą pojazdy wyłącznie na eksport do Szwecji, Volkswagen zaś – wytwórnię aut dostawczych oraz kilka spółek wytwarzających części, m.in. silniki, wiązki elektryczne i fotele. Zatrudniają łącznie około 15 tys. osób.

Volkswagen był dotychczas największym udziałowcem Scanii. Dzięki odkupieniu akcji od funduszu Investor AB i fundacji szwedzkiej rodziny Wallenbergów przejmie kontrolę nad producentem ciężarówek. Obecnie VW ma 20,9 proc. udziałów w firmie, które dają mu 40 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Po transakcji udziały niemieckiej firmy wzrosną do 68,6 proc., a prawa głosu – do 37,7 proc.

– Scania to luksusowa marka z bardzo obiecującymi perspektywami – stwierdził szef VW Martin Winterkorn. Zapewnił, że VW chce być długofalowym akcjonariuszem spółki i obiecał, że siedziba Scanii oraz jej ośrodki badawczo-rozwojowe pozostaną w Södertälje pod Sztokholmem.

Biznes
Trump eskaluje cła, Chiny odpowiadają surowcami. Kobierski: Europa nie może się rozdzierać
Biznes
Wydłużone terminy płatności wciąż królują na rynku
Biznes
Czy chińskie produkty zaleją unijny rynek? Pekin i Waszyngton chcą negocjować
Biznes
Administracja publiczna weszła w erę AI? Są przeszkody
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Benefity jutra na miarę dzisiejszych wyzwań