Motory na kołach, czyli coraz szybciej i wygodniej

Próby budowy samochodów w Polsce zaczęły się na początku lat 20.

Publikacja: 11.11.2018 14:00

Polonez: nadwozie zaprojektował słynny włoski stylista Giorgetto Giugiaro

Polonez: nadwozie zaprojektował słynny włoski stylista Giorgetto Giugiaro

Foto: shutterstock

Powstał wtedy dwuosobowy samochód zbudowany z inicjatywy Stefana Kozłowskiego i Antoniego Frączkowskiego – SKAF. Było to jednak tylko kilka prototypowych egzemplarzy. Potem pojawiła się jeszcze Polonia – sześcioosobowy samochód z warszawskich Wojskowych Warsztatów Okręgowych, ale i ona nie odniosła sukcesu.

Seryjnej produkcji nie udało się uruchomić, a jedyny zbudowany egzemplarz został sprzedany jako nagroda w loterii. Kolejnym projektem było auto Ralf-Stetysz. Konstrukcja miała większą szansę rynkowego powodzenia, ale nadzieje na seryjną produkcję zniweczył pożar fabryki. Spaliły się zarówno przygotowane do sprzedaży samochody, jak i maszyny niezbędne do ich produkcji.

Pozostało jeszcze 99% artykułu

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Biznes
Wielka Brytania uderza w Putina najmocniejszymi sankcjami
Biznes
Nie ma chętnych na legendarną polską fabrykę porcelany. Będzie sprzedana w częściach
Biznes
Potrzebne są pilne ustalenia z KOWR w sprawie dalszych losów dzierżawy gruntów
Biznes
Czy CD Projekt w tym roku też będzie błyszczał na GPW?
Biznes
Rafał Brzoska: Nie jestem niczyim doradcą i nie jestem na etacie