Polskie Koleje Państwowe, które są jedynym właścicielem prywatyzowanej spółki, liczą na to, że transakcję uda się sfinalizować jeszcze przed końcem tego półrocza. Jej wartość według szacunków „Rz" to około 0,5 mld zł.
PNI specjalizuje się przede wszystkim w budowie i modernizacji linii kolejowych. Aktualnie pracuje m.in. przy drugim etapie modernizacji linii Warszawa-Łódź oraz Zabrze-Katowice-Kraków. W roku obrotowym 2009/2010 przedsiębiorstwo miało 541 mln zł przychodów ze sprzedaży i 9,1 mln zł zysku netto. W tym roku obrachunkowym obroty mają wzrosnąć do około 704,3 mln zł.
704 mln zł mogą wynieść w tym roku obrachunkowym przychody PNI
Zaproszenie do negocjacji w sprawie przejęcia PNI opublikowane zostało pod koniec października minionego roku. W lutym do badania spółki dopuszczonych zostało pięć firm, wśród których poza Budimeksem i funduszem MCI znalazły się również PBG, Polimex-Mostostal i austriacki Alpine Bau. PKP nie zdradziły, ile otrzymało ofert. Z wyścigu na pewno wycofał się Polimex-Mostostal, który jest właścicielem działającego w tej branży Torpolu.
Firma, która zostanie wybrana jako nabywca prywatyzowanej spółki, będzie musiała jeszcze wynegocjować pakiet socjalny dla jej pracowników. PNI obecnie zatrudnia około 1,7 tys. osób.