Emperia – sklepy mogą trafić do firmy Gemma Investments

Wła­ści­ciel Żab­ki złożył wniosek do UOKiK o zgodę na zakup 236 sklepów Emperii. Wartość transakcji to minimum 900 mln zł. O sieć Emperii walczy jeszcze kilka innych firm

Publikacja: 09.11.2011 11:53

Emperia – sklepy mogą trafić do firmy Gemma Investments

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompala Waldemar Kompala

W przyszłym roku na rynku handlu detalicznego może się pojawić nowy silny gracz. Konkretnych kształtów nabiera sprzedaż ponad 230 sklepów Emperii. Wczoraj Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wniosku złożonym przez firmę Gemma Investments o zgodę na przejęcie kontroli nad segmentem detalicznym Emperii, czyli m.in. sieciami Stokrotka i Delima. Ich wartość to przynajmniej 900 mln zł (przy założeniu ich zbycia z zerowym stanem gotówki i bez zadłużenia). Wnioskująca spółka należy do funduszu Mid Europa Partners zarządzającego siecią Żabka. „Rz" jako pierwsza pisała, że jest to jeden z głównych zainteresowanych przejęciem detalicznej sieci  Emperii.

Funduszowi zależy głównie na kupnie Stokrotek, które stanowią większą część sprzedawanej sieci. To oznacza bowiem wejście do czołówki graczy na rynku supermarketów. Według doniesień medialnych o sklepy Emperii konkurowały też fundusze Advent International, Penta Investments i Doughty Hanson oraz Grupa Muszkieterów posiadająca sieć Intermarche. Te podmioty miały być dopuszczone do badania kondycji finansowej i prawnej sklepów Emperii, a więc uprawnione do składania ofert wiążących. Kto ostatecznie je złożył? Artur Kawa, prezes Emperii, potwierdził tylko, że zrobiła to Gemma.

Chętnych jest jednak więcej. Jak udało nam się ustalić, propozycję złożyli też Penta i właściciel Intermarche. – Nie potwierdzam i nie zaprzeczam. Podpisaliśmy bardzo restrykcyjne listy o poufności dotyczące tej transakcji, więc nie mogę jej w żaden sposób komentować – powiedział tylko Martin Danko, rzecznik Penty. W podobnym tonie wypowiada się francuski operator Intermarche, który wcześniej potwierdzał chęć zakupu Stokrotek.

W ciągu kilku najbliższych dni lubelska spółka wybierze jeden lub dwa podmioty, które zaprosi do finalnych negocjacji. Od nich zależeć będzie tak naprawdę ostateczna wartość transakcji. – Negocjacje potrwają nie dłużej niż kilka tygodni. Umowę planujemy podpisać do końca roku – mówi Kawa. Potem spółka będzie czekać na zgodę UOKiK, której spodziewa się do końca marca 2012 r.

Zdaniem Kamila Szlagi z KBC Securities, właściciel Stokrotki jest zainteresowany jak najszybszym sfinalizowaniem transakcji, dlatego prawdopodobnie postawił chętnym warunek, by razem ze złożeniem oferty kupna, skierowali wniosek do UOKiK o zgodę na przejęcie.  Na razie wniosek Gemmy jest jedynym w tej sprawie.

Łakomy kąsek

Przejęcie biznesu detalicznego Emperii może okazać się opłacalną inwestycją. Firma zarządza siecią  236 sklepów: to 185 supermarketów Stokrotka, 24 punkty pod szyldem Społem Tychy, 19 placówek Maro Market i osiem supermarketów delikatesowych pod marką Delima. W 2010 r. roku sklepy detaliczne Emperii sprzedały artykuły za ok. 1,56 mld zł i zarobiły 12,2 mln zł.     —awk

W przyszłym roku na rynku handlu detalicznego może się pojawić nowy silny gracz. Konkretnych kształtów nabiera sprzedaż ponad 230 sklepów Emperii. Wczoraj Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wniosku złożonym przez firmę Gemma Investments o zgodę na przejęcie kontroli nad segmentem detalicznym Emperii, czyli m.in. sieciami Stokrotka i Delima. Ich wartość to przynajmniej 900 mln zł (przy założeniu ich zbycia z zerowym stanem gotówki i bez zadłużenia). Wnioskująca spółka należy do funduszu Mid Europa Partners zarządzającego siecią Żabka. „Rz" jako pierwsza pisała, że jest to jeden z głównych zainteresowanych przejęciem detalicznej sieci  Emperii.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową