Nagroda była wręczana po raz pierwszy i otrzymały ją firmy, które oparły swoją strategię i działalność na zasadach społecznej, ekologicznej i ekonomicznej odpowiedzialności. Gerd Hoofe, sekretarz stanu w niemieckim Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, pełniący funkcję przewodniczącego jury, wręczył w przemówieniu podkreślił, iż „Laureaci CSR-Preis Rządu Niemiec 2013 w sposób wzorowy uczynili dalekowzroczne i odpowiedzialne działanie nieodłącznym i żywym elementem swojej codziennej praktyki biznesowej. Stanowią przykład szczególnie godny naśladowania, dowodząc, że przedsiębiorcy na szeroką skalę prowadzą działalność z uwzględnieniem nie tylko aspektów ekonomicznych, ale również społecznych i ekologicznych, dążąc do wspólnego dobra".
Spośród ponad 220 zgłoszeń i 20 nominowanych przedsiębiorstw siedmioosobowe jury uhonorowało firmę Tchibo CSR-Preis w kategorii „Firmy zatrudniające 5 tys. lub więcej pracowników".
Nagrody przyznawane były na podstawie ankiet skierowanych do kierownictwa firmy, w których należało podać informacje dotyczące pięciu obszarów działania, takich jak zarządzanie przedsiębiorstwem, rynek, miejsce pracy, środowisko naturalne i społeczeństwo. Dokonana samoocena została następnie potwierdzona na drodze szczegółowych ankiet przeprowadzonych przez niezależnych ekspertów reprezentujących związki zawodowe oraz organizacje zawodowe, ekologiczne i społeczne.
Tchibo od 2006 r. prowadzi program CSR. Firma jest obecna w ośmiu krajach, gdzie prowadzi ponad tysiąc sklepów Tchibo, ok. 30 tys. stoisk w sklepach detalicznych oraz sklepy internetowe. Firma wykorzystuje wielokanałowy system dystrybucji, aby sprzedawać swój główny asortment czyli kawę i związane z nia produkty jak kapsułki, ekspresy, a dodatkowo co tydzień zmienia ofertę produktów użytkowych od ubrań po domowe akcesoria czy sprzęt sportowy. W 2012 r. firma zatrudniała 12,3 tys. osób, a jej przychody wyniosły 3,6 mld euro. Firma jest liderem rynku kawy palonej w Austrii, Czechach, Niemczech i Polsce, a także jednym z największych przedsiębiorstw w branży e-commerce w Europie.