Peugeot 308 podbił rynek

Miały być kolejne cięcia i ograniczanie gamy modeli. W rzeczywistości Peugeot przyjmuje nowych pracowników i zwiększa produkcję. Powód? Niesłychane powodzenie modelu 308.

Publikacja: 16.03.2014 11:30

Peugeot 308 podbił rynek

Foto: Bloomberg

Ten samochód, który w Polsce kosztuje od 59,9 tys. złotych, a kupującym oferowane są najróżniejsze promocje, np na tańszy serwis i nie tylko ceną ostro konkuruje z Golfem i Fordem Focusem, otrzymał tytuł „Auta roku" podczas kończącego się dzisiaj Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. W konkursie  wyprzedził   6 innych aut, w tym elektrycznego i3 BMW, model Tesli i najnowszego Forda Focusa.

Tydzień temu decyzja dziennikarskiego jury wprawiła w zdumienie rynek. Mówiono także, że miał to być prezent dla  Carlosa Tavaresa ,nowego szefa całego PSA  Peugeot Citroen .  Ten inżynier z wykształcenia, kierowca  aut rajdowych z zamiłowania  został     wybrany do poprowadzenia koncernu, bo jest przede wszystkim specjalistą od cięcia kosztów.   Doskonale udało  mu się  to w Renaulcie, gdzie pracował wcześniej.

Od początku roku Peugeot zebrał zamówienia na 60 tys. aut modelu 308. Dlatego w fabryce w Sochaux wprowadzona zostanie trzecia zmiana na której zatrudnionych zostanie 600 nowych pracowników, w tym (tu już widać rękę oszczędnego Tavaresa) 450 osób otrzyma zatrudnienie na czas określony. Dla Peugeota, to prawdziwa rewolucja. Firma była zmuszona do zamknięcia fabryki w podparyskim Aulnay i zwolnienia zatrudnionych tam 11,2 tys. pracowników. Decyzja o zwiększeniu zatrudnienia w momencie, kiedy rynek europejski bardzo powoli wychodzi z dołka zaskoczyła rynek. Analitycy nawet nie są w stanie przypomnieć, kiedy słyszeli od Peugeota informacje, że przyjmuje ludzi do pracy, a nie planuje kolejnych zwolnień(krótka pamięć : w 2011 roku). „To oznacza jednak, że firma jest w stanie wykorzystać powodzenie swoich nowych produktów" - napisał w swoim opracowaniu Erich Hauser, analityk w londyńskim International Strategy&Investment Group.

W ubiegłym roku PSA straciła część swojego udziału w malejącym rynku europejskim, który spadł z 11,7 do 10,9 proc. Ale już w pierwszych miesiącach 2014 , właśnie dzięki 308 zaczęła tę stratę odrabiać. Według danych ACEA ten udział zwiększa się w szybkim tempie i w styczniu 2014 wyniósł już 11,5 proc., bo wzrost sprzedaży sięgnął 6,9 proc., czyli rósł szybciej, niż rynek (5,2 proc.).

Fabryka W Socheaux zatrudnia dzisiaj 10,8 tys. osób na umowach na czas nieokreślony i 600 kolejnych na umowy czasowe. Z zakładu wyjeżdżają oprócz 308 także luksusowe 508 i 3008. Teraz produkcja 308 zwiększy się o 180 aut dziennie do 1563 i model ten powoli  będzie zastępował kompakt sprzedawany od 2007 roku. O tym, że będzie rynkowym hitem wiadomo było już w ubiegłym roku, bo sprzedano ponad 240 tys. 308, czyli jego udział w całkowitej sprzedaży Peugeota wyniósł 16 proc.

Za wzrostem udziały rynkowego poszedł także kurs akcji, które od początku roku podrożały o 45 proc. do 13,65 euro w ostatni piątek.

Podczas genewskiego salonu, szef marki Peugeot Maxime Picat nie mógł się nacieszyć sukcesem 308. Zapewniał, że to dopiero pierwsze auto z odnowionej oferty (właśnie wyprodukowano w Czechach najnowsze 108), a nagroda dla 308 oznacza, że to, co się robi dzisiaj w firmie jest naprawdę wiarygodne.

Podobne nadzieje Peugeot wiąże z crossoverem 2008. Obydwa auta mają pomóc firmie przywrócić zyskowność po latach strat, które w dwóch ubiegłych latach sięgnęły 6 mld euro. Na ten rok Carlos Tavares przewiduje wzrost sprzedaży na poziomie przynajmniej 2 proc.

Odnowienie oferty modelowej obydwóch marek będzie miało warcie z zastrzyku kapitału w wysokości 5,27 mld euro, jako otrzyma firma po przejęciu części udziałów przez rząd francuski oraz chiński koncern Dongfeng.

Marka Peugeot jest już znana w Chinach, gdzie na ten rok prognozowany jest wzrost sprzedaży o 27 proc. do 330 tys. aut. Żeby ten cel mógł zostać zrealizowany sieć dilerska zostanie zwiększona prawie o jedną czwartą do 500 punktów.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy