Santander BP zarobił w II kw. więcej niż oczekiwano. Ale najmniej od co najmniej roku

Przez duże rezerwy frankowe, a po części też przez wakacje kredytowe, zysk banku spadł poniżej miliarda złotych, do ok. 795 mln zł

Publikacja: 24.07.2024 11:30

Santander BP zarobił w II kw. więcej niż oczekiwano. Ale najmniej od co najmniej roku

Foto: Adobe Stock

Wynik netto grupy Santander BP w II kwartale 2024 roku wyniósł 794,9 mln zł - poinformował bank w środowym raporcie. To o 15 proc. więcej od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się średnio 692 mln zł. W porównaniu z poprzedni kwartałem oznacza to jednak spadek aż o 49 proc., a z II kw. zeszłego roku – o 30 proc.

Przyczyna spadku zysku? Kredyty frankowe

Główną przyczyną słabszych wyników banku były duże koszty ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych. W samym II kwartale br. rezerwy na ten cel to 1,25 mld zł, a w całym pierwszym półroczu – niemal 1,55 mld zł, rok wcześniej było to odpowiednio 0,73 mld z oraz 1,15 proc. Bank podaje, że wskaźnik pokrycia rezerwami całego portfela aktywnych kredytów CHF skoczył do 100 proc. z ok. 80 proc. kwartał wcześniej.

W raporcie czytamy też, że na koniec czerwca br. grupa Santander została pozwana w 20,44 tys. postępowaniach dotyczących kredytów frankowych. Na koniec grudnia ub.r. pozwów frankowych było 17,86 tys.

Do 30 czerwca 2024 r. zawarto łącznie 11 140 dobrowolnych ugód z frankowiczami, w tym 1797 od początku roku i 1272 w samym II kw. Koszty tych ugód wyniosły 35,1 mln zł w pierwszym półroczu.

Wakacje kredytowe w Santander BP

- Nasze wyniki i działalność biznesową oceniam bardzo dobrze – komentował Michał Gajewski, prezes Santander Bank, podczas konferencji wynikowej. – To niesie dobre perspektywy na kolejne kwartały – dodał.

Wynik odsetkowy banku w II kwartale wyniósł 3,28 mld zł i okazał się zgodny z oczekiwaniami analityków. To wzrost o 3 proc. rok do roku i spadek o 3 proc. rok do roku. W ujęciu kwartalnym spadła też marża odsetkowa do 5,07 proc.. Spadek marży i wyniku odsetkowego to w głównej mierze efekt jednorazowego zaliczenia kosztów tegorocznych wakacji kredytowych w wysokości 134,5 mln zł.

- To nie są żadne wakacje kredytowe, tylko to jest wywłaszczanie banków. Na szczęście zainteresowanie jest zdecydowanie mniejsze niż poprzednio – komentował prezes Gajewski.

Jak podano podczas konferencji, dotychczas po urlop od rat w Santander BP sięgnęło ok. 11 proc. posiadaczy kredytów złotowych, a bank zakłada, że ogółem odsetek ten wyniesie do 15 proc.

Czytaj więcej

Polacy nie rzucili się na wakacje kredytowe. Dlaczego?

Wysoka sprzedaż nowych kredytów

Wynik Santander BP z tytułu opłat i prowizji wyniósł w II kwartale 727 mln zł, zaś koszty działania - ok. 1,18 mld zł. Obie pozycje były zgodne z oczekiwaniami rynkowymi.

Prezes Gajewski wskazywał na delikatne, ale widoczne ożywienie na rynku kredytowym. Łączna wartość kredytów w portfelu banku na koniec czerwca wzrosła, w ujęciu kwartalnym i rocznym, do ok. 172 mld zł.

W samym zaś pierwszym półroczu nowa sprzedaż kredytów gotówkowych osiągnęła wartość 5,5 mld zł, tj. o 14 proc. więcej rok do roku. A nowych kredytów hipotecznych – ok. 7,1 mld zł (w tym w ramach „bezpieczny kredyt 2 proc.” - 4 mld zł), co oznacza wzrost rok do roku aż o 195 proc.

Wynik netto grupy Santander BP w II kwartale 2024 roku wyniósł 794,9 mln zł - poinformował bank w środowym raporcie. To o 15 proc. więcej od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się średnio 692 mln zł. W porównaniu z poprzedni kwartałem oznacza to jednak spadek aż o 49 proc., a z II kw. zeszłego roku – o 30 proc.

Przyczyna spadku zysku? Kredyty frankowe

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
„Nastąpił gołębi zwrot”. Ekonomiści komentują zapowiedzi Glapińskiego
Banki
Adam Glapiński: stopy mogą spaść w 2025 r.
Banki
Rząd Niemiec chce sprzedać pakiet akcji właściciela polskiego mBanku
Banki
PZU pozbędzie się jednego banku? MAP naciska
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Banki
Tusk naciskał na Glapińskiego w sprawie stóp, ale ten dostał argument przeciw obniżkom
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki