Spór PKO BP z jego agencjami

Bank zmienia zasady współpracy. Przedsiębiorcy prowadzący agencje PKO BP krytykują nowe warunki

Publikacja: 09.01.2010 02:45

Spór PKO BP z jego agencjami

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

– Mamy ponad 2 tys. agencji. Większość z nich oferuje lepsze warunki obsługi niż podobne placówki innych instytucji. Ale część nie spełnia odpowiednich standardów i to one ciążą na wizerunku banku. Chcemy, by agencje były większe, lepiej zlokalizowane i odpowiednio wyposażone, aby doszło w nich do odczuwalnego podniesienia poziomu obsługi klientów – mówi „Rz” Wojciech Papierak, wiceprezes PKO BP.

Nowy model sieci sprzedaży zaczął być wdrażany w listopadzie 2009 r. – Nie możemy inwestować, skoro nie wiemy, kiedy mogą zwrócić się nakłady. Dotychczas współpracowaliśmy na innych zasadach – mówi jedna z osób prowadzących agencje.

Bank oczekuje, że do połowy stycznia przedsiębiorcy prowadzący agencje zadeklarują, czy chcą kontynuować współpracę na nowych zasadach. Nowe umowy będą obowiązywały od maja 2010 r. – Podpisanie umowy nie oznacza, że nowe wymogi zaczynają obowiązywać już od początku maja. Na ewentualną zmianę wyposażenia i lokalizacji agencji przedsiębiorcy mają czas do końca 2011 r. – wyjaśnia Papierak.

Drugim celem modyfikacji współpracy jest zwiększenie sprzedaży produktów kredytowych. Dotychczas agencje zajmowały się przede wszystkim obsługą transakcyjną, czyli wpłatami i wypłatami z rachunków (blisko 90 proc. operacji wykonywanych w tej sieci – red.). Dla części agencji jest to niewykonalne. – Przy zaproponowanych warunkach musielibyśmy zwiększyć sprzedaż o kilkaset procent, żeby prowadzenie agencji było rentowne – mówi jeden z przedstawicieli sieci.

Zachętą do aktywniejszej sprzedaży produktów mają być nowe stawki płacone przez bank. – Wynagrodzenie za pozyskanie klienta, który zdecyduje się na kartę kredytową, zwiększy się kilkakrotnie – argumentuje wiceprezes PKO BP.

Obecnie na 2 tys. tego typu placówek tylko 200 – 300 przynosi satysfakcjonującą sprzedaż produktów, podobną do tej, którą wypracowują małe oddziały bankowe.

Zgodnie z nowymi zasadami współpracy zmieni się tryb wypowiadania umów na prowadzenie agencji PKO BP. Okres wypowiedzenia będzie wynosił trzy miesiące, ale w dwóch przypadkach umowy będą mogły zostać wypowiedziane bez zachowania tego warunku. – Jeśli prowadzący agencje do końca 2011 r. nie dostosuje się do nowych wymogów oraz wtedy, gdy generowany przez niego portfel kredytowy będzie się charakteryzował niską jakością – tłumaczą przedstawiciele PKO BP.

Działania banku sprawiają, że coraz więcej agentów PKO BP rozmawia o współpracy z innymi bankami – dodaje jeden z agentów PKO BP.

Banki
WIBOR leci w dół. O ile mogą spaść raty kredytów mieszkaniowych?
Banki
Alior zarobił mniej niż oczekiwano. Analitycy zaskoczeni
Banki
Były prezes Pekao nie dostał absolutorium od nowych władz
Banki
Kolejny bardzo dobry, choć nie rekordowy, kwartał dla banków
Banki
NBP ma już 20 proc. rezerw w złocie. Będzie duży transport z Londynu do Polski