Visa podwójnie naliczała wypłaty gotówki w bankomatach

Kolejna awaria systemu Visa w tym roku. W jej wyniku część klientów posiadających karty tej organizacji ma podwójnie zaksięgowane transakcje wypłat z bankomatów

Publikacja: 29.07.2008 13:20

Visa podwójnie naliczała wypłaty gotówki w bankomatach

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Problem dotyczy wypłat z bankomatów dokonywanych w ostatni czwartek. Visa przyznała, że z powodu zaistniałej usterki niektóre transakcje zostały zaksięgowane podwójnie.

Informacje o awarii systemu Visa (drugiej w tym roku, poprzednia miała miejsce w styczniu) pojawiły się dopiero wczoraj. Z informacji uzyskanych przez "Rz" od przedstawicieli banków wynika, że i tym razem skutki awarii dotknęły klientów, choć skala problemu jest mniejsza niż kilka miesięcy temu. Efekty błędu systemu Visa odczuli m.in. klienci PKO BP.

– Awaria dotknęła klientów, którzy wypłacali w czwartek po południu pieniądze z obcych bankomatów. Te transakcje były księgowane podwójnie – przyznaje Magdalena Kopcińska z PKO BP. Bank wciąż ustala liczbę poszkodowanych klientów.

W Kredyt Banku na 7900 transakcji przeprowadzonych w czwartkowe popołudnie 199 zostało zaksięgowanych z błędem.

– Klienci, którzy zauważyli niezasadne obciążenie na rachunku, proszeni są o zgłoszenie tego faktu na infolinię Kredyt Banku, nie jest konieczne składanie reklamacji w placówce banku. Wszystkie zgłoszenia będą rozpatrywane w trybie pilnym, w ciągu dwóch, trzech dni – mówi Monika Nowakowska z Kredyt Banku. W BZ WBK i Raiffeisen Banku odnotowano po kilkadziesiąt takich przypadków i obydwa banki zadeklarowały, że salda klientów są skorygowane bez konieczności składania reklamacji. Efektów awarii systemu Visa uniknęli klienci BRE Banku, zarówno MultiBanku, mBanku, jak i korzystający z private bankingu.

Bank po styczniowej awarii systemu Visa wprowadził narzędzie, które pozwala zweryfikować pliki rozliczeniowe przed ich zgraniem do systemu, i kiedy pojawiły się podejrzenia, że mogą być nieprawidłowości, wstrzymał się z zaksięgowaniem transakcji. W efekcie poprzedniej awarii systemu Visa, która wystąpiła w styczniu, transakcje wypłat z bankomatów były księgowane po kilkanaście, a nawet po kilkadziesiąt razy, tym razem wystąpiły tylko podwójne księgowania.

Problem dotyczy wypłat z bankomatów dokonywanych w ostatni czwartek. Visa przyznała, że z powodu zaistniałej usterki niektóre transakcje zostały zaksięgowane podwójnie.

Informacje o awarii systemu Visa (drugiej w tym roku, poprzednia miała miejsce w styczniu) pojawiły się dopiero wczoraj. Z informacji uzyskanych przez "Rz" od przedstawicieli banków wynika, że i tym razem skutki awarii dotknęły klientów, choć skala problemu jest mniejsza niż kilka miesięcy temu. Efekty błędu systemu Visa odczuli m.in. klienci PKO BP.

Banki
Bank Rosji ustępuje krytykom. Wyższej stopy procentowej w tym roku nie będzie
Banki
Starcie banków z konsumentami. Kto wygra tę bitwę?
Banki
Jarosław Dąbrowski, członek zarządu BGK: Będą duże pieniądze na międzynarodową ekspansję polskich firm
Banki
Polskie banki bardziej zyskowne niż zachodnie. Klienci sami sobie winni?
Banki
UniCredit chce przejąć włoski Banco BPM
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10