Obecnie dziewięciu z dziesięciu internautów kupuje online, a ostatnie dziesięć lat dynamicznego rozwoju spowodowało, że konsumenci stali się bardziej wymagający. Firmy muszą wykorzystywać różne kanały, jak reklama w sieciach społecznościowych, kampanie w wyszukiwarkach, automatyzację analizy danych i wiele innych.
Z badania wynika, że zdaniem 60 proc. dyrektorów firm e-commerce w Polsce kluczowym trendem na rynku jest popularyzacja sprzedaży na urządzeniach mobilnych, a 53 proc. – rosnące znaczenie platform typu marketplace. Zdaniem 35 proc. to rosnąca sprzedaż w kanale konsumenckim, a dla 40 proc. technologie. Według badania Santander Consumer Banku z platform marketplace korzysta 72 proc. Polaków, najczęściej to Allegro czy OLX.
Choć serwisy społecznościowe to od lat jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku internetowego, to jednocześnie zmienia się w bardzo szybkim tempie. Zgodnie z badaniem agencji Zymetria dla BrandLift Polacy wciąż za ulubione serwisy uważają Facebook i Instagram, ale oba najszybciej tracą wskazania w tym zakresie. Podobnie wypadają w zakresie intensywności korzystania w porównaniu z poprzednią edycją z 2019 r. Facebook stracił z 6,5 do 5,5 wejść dziennie, a Instagram z 5,4 do 4,2. Jednocześnie zyskują mniejsze serwisy jak Snapchat czy Twitter, jednak zdecydowanym liderem wzrostu jest TikTok. Teraz jako ulubionego wymienia go już 8 proc. Polaków, a średnio użytkownicy wchodzą 3,7 razy dziennie wobec 0,7 w 2019 r.
Nowe formy handlu
– W zeszłym roku największe marki z różnorodnych sektorów przeprowadziły kampanie właśnie na naszej platformie. Od firm kosmetycznych jak L’Oreal, przez technologiczne jak T-Mobile, aż po ubezpieczyciela PZU – mówi Piotr Żaczko, rzecznik TikToka w Polsce. – Każda marka może efektywnie realizować swoje cele biznesowe, docierając do milionów odbiorców TikToka, o ile w pełni zrozumie specyfikę naszej platformy oraz będzie w stanie ją wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej – dodaje.
Taka zmiana przekłada się także na częstotliwość korzystania z serwisów nie tylko jako sposobu na rozrywkę, ale także zakupy. W ciągu ostatnich trzech lat wzrosło zainteresowanie kupowaniem za pomocą social mediów. Na popularności zyskały nowe platformy, jak TikTok. Rola social mediów na pewno jest silna i ich pozycja będzie się umacniać. Jeszcze większa część konsumentów wybierze zakupy za pomocą Instagrama lub TikToka kosztem e-marketów – mówi Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.
Prawie połowa badanych zakupiła produkty za pomocą Instagrama, a dwie na pięć osób dokonały kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka. – Od premiery w 2016 r. aplikacja została pobrana już ponad 3 miliardy razy. Co niewątpliwie świadczy o dużym zainteresowaniu platformą. Trzeba jednak podkreślić, że aktywnie z aplikacji korzysta obecnie około 1 miliarda użytkowników – mówi Jan Michalski, dyrektor marketingu w Zago Capital.