Reklama
Rozwiń

Zakupy w sieci wciąż na fali

Polacy online wydają już ponad 100 mld zł, a ten rok będzie kolejnym ze wzrostem. Nie oznacza to, że na rynku brakuje wyzwań dla sprzedawców. Kupujący wciąż zmieniają zwyczaje, co wymusza ciągłe dostosowywanie się do trendów.

Publikacja: 17.03.2023 10:00

Zakupy w sieci wciąż na fali

Foto: Adobestock

Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, choć krajowy rynek e-commerce – jeśli chodzi o część konsumencką – przekroczył już wartość 100 mld zł, to wydatki firm online w sektorze B2B są ponad 4-krotnie większe. Obydwa podczas pandemii jeszcze przyspieszyły, osiągając tempo wzrostu obrotów na poziomie ponad 30 proc. rocznie i w 2023 roku mogą osiągnąć wspólnie wartość nawet 850 mld zł – wynika z raportu Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej.

Platformy liderem

Rok dla sprzedawców zaczął się słabo. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w styczniu 8,3 proc. wobec 9,5 proc. w grudniu. Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących w styczniu spadła o 32,7 proc.

W styczniu doszło także do prawdziwego trzęsienia ziemi, jeśli chodzi o sprzedawców. Z Polski w trybie nagłym i niemal z dnia na dzień wycofała się platforma Shopee z Singapuru. Po roku od startu w naszym kraju platforma e-handlu podawała, że zarejestrowało się już ponad 53 tysiące polskich firm, które w ten sposób rozwijają sprzedaż online.

W 2021 roku Shopee było najpopularniejszą aplikacją sprzedażową na świecie, zaś w Polsce w ciągu roku aplikacja została pobrana już ponad 7,5 miliona razy. Choć firma wielokrotnie podkreślała wiarę w rozwój na naszym rynku, to jednak nie podołała konkurencji.

Obecnie dziewięciu z dziesięciu internautów kupuje online, a ostatnie dziesięć lat dynamicznego rozwoju spowodowało, że konsumenci stali się bardziej wymagający. Firmy muszą wykorzystywać różne kanały, jak reklama w sieciach społecznościowych, kampanie w wyszukiwarkach, automatyzację analizy danych i wiele innych.

Z badania wynika, że zdaniem 60 proc. dyrektorów firm e-commerce w Polsce kluczowym trendem na rynku jest popularyzacja sprzedaży na urządzeniach mobilnych, a 53 proc. – rosnące znaczenie platform typu marketplace. Zdaniem 35 proc. to rosnąca sprzedaż w kanale konsumenckim, a dla 40 proc. technologie. Według badania Santander Consumer Banku z platform marketplace korzysta 72 proc. Polaków, najczęściej to Allegro czy OLX.

Choć serwisy społecznościowe to od lat jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku internetowego, to jednocześnie zmienia się w bardzo szybkim tempie. Zgodnie z badaniem agencji Zymetria dla BrandLift Polacy wciąż za ulubione serwisy uważają Facebook i Instagram, ale oba najszybciej tracą wskazania w tym zakresie. Podobnie wypadają w zakresie intensywności korzystania w porównaniu z poprzednią edycją z 2019 r. Facebook stracił z 6,5 do 5,5 wejść dziennie, a Instagram z 5,4 do 4,2. Jednocześnie zyskują mniejsze serwisy jak Snapchat czy Twitter, jednak zdecydowanym liderem wzrostu jest TikTok. Teraz jako ulubionego wymienia go już 8 proc. Polaków, a średnio użytkownicy wchodzą 3,7 razy dziennie wobec 0,7 w 2019 r.

Nowe formy handlu

– W zeszłym roku największe marki z różnorodnych sektorów przeprowadziły kampanie właśnie na naszej platformie. Od firm kosmetycznych jak L’Oreal, przez technologiczne jak T-Mobile, aż po ubezpieczyciela PZU – mówi Piotr Żaczko, rzecznik TikToka w Polsce. – Każda marka może efektywnie realizować swoje cele biznesowe, docierając do milionów odbiorców TikToka, o ile w pełni zrozumie specyfikę naszej platformy oraz będzie w stanie ją wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej – dodaje.

Taka zmiana przekłada się także na częstotliwość korzystania z serwisów nie tylko jako sposobu na rozrywkę, ale także zakupy. W ciągu ostatnich trzech lat wzrosło zainteresowanie kupowaniem za pomocą social mediów. Na popularności zyskały nowe platformy, jak TikTok. Rola social mediów na pewno jest silna i ich pozycja będzie się umacniać. Jeszcze większa część konsumentów wybierze zakupy za pomocą Instagrama lub TikToka kosztem e-marketów – mówi Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.

Prawie połowa badanych zakupiła produkty za pomocą Instagrama, a dwie na pięć osób dokonały kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka. – Od premiery w 2016 r. aplikacja została pobrana już ponad 3 miliardy razy. Co niewątpliwie świadczy o dużym zainteresowaniu platformą. Trzeba jednak podkreślić, że aktywnie z aplikacji korzysta obecnie około 1 miliarda użytkowników – mówi Jan Michalski, dyrektor marketingu w Zago Capital.

Widać to po zainteresowaniu samych firm, które są coraz mocniej i w różnych formach obecne w serwisach mediów społecznościowych.

– Oferujemy produkty pięciu marek, odpowiadających na potrzeby i preferencje różnych grup klientów. Aby dotrzeć z ofertą do każdej z nich, aktywnie działamy w mediach społecznościowych, gdzie za pomocą zróżnicowanych przekazów prezentujemy treści sprzedażowe, a także lifestylowe – wyjaśnia biuro prasowe LPP. – Widzimy wyraźne zaangażowanie młodszych grup wiekowych naszych odbiorców w social mediach. By tworzyć kampanie kierowane głównie do nich, nie mogliśmy przejść obojętnie wobec platformy TikTok, ponieważ wykorzystuje ona formę przekazu, która dobrze trafia do pokolenia Z – dodaje.

Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku