Prawie 244 tys. ogłoszeń pojawiło się w październiku na 15 największych portalach pracy w Polsce. To o ponad dwie trzecie więcej niż w najgorszym w tym roku kwietniu, ale już o 11 proc. mniej niż we wrześniu – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej" danych z analizy Job market insights dla agencji zatrudnienia Adecco Group. Podobny trend pokazały opublikowane w piątek dane z urzędów pracy, gdzie również październik przyniósł wyraźny – prawie 12-proc. – spadek liczby ofert w porównaniu z wrześniem.
Piotr Płusa, ekspert rynku pracy w Adecco Group, zwraca uwagę, że również w 2019 r. miał miejsce spadek liczby ofert pracy od października do końca roku. W dużej mierze jest to spowodowane zakończeniem letnio-jesiennych prac sezonowych.
Czytaj także: Twardy lockdown zaboli firmy i pracowników
Według raportu, który przygotowują Katedra Ekonomii i Finansów WSIiZ w Rzeszowie oraz Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych (BIEC), lepiej wygląda sytuacja po wyłączeniu prac o charakterze sezonowym. Wtedy okazuje się, że na portalach pracy w październiku ofert było 10 proc. więcej niż we wrześniu (ponad 180 tys.), do czego przyczynił się wzrost zapotrzebowania na pracowników w przemyśle i w branży IT. Jak jednak zaznacza prof. Maria Drozdowicz-Bieć, ekonomistka z SGH i BIEC, w październikowych danych widać wpływ dużego jeszcze wówczas optymizmu pracodawców, a nie ma tam efektów obecnego lockdownu.