Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) już funkcjonuje i zgodnie z przewidywaniami przysparza różnych wątpliwości. O ile sam obowiązek zgłoszeń wydaje się nie budzić większych wątpliwości, o tyle inaczej jest z technicznymi szczegółami przeprowadzenia zgłoszenia.
Przepisy tzw. IV dyrektywy AML wymagają od państw członkowskich wdrożenia procedur zapewniających, by informacje przekazywane do krajowych rejestrów beneficjentów rzeczywistych były odpowiednie, dokładne i aktualne. Polska ustawa o zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (ustawa AML) powołuje zatem do życia CRBR i wymaga, żeby określone spółki dokonywały w nim zgłoszeń swoich beneficjentów rzeczywistych.
Jednak kto powinien dokonać wpisu w imieniu spółki, by spełniał on wymogi prawa unijnego i polskiego?
Ani przepisy unijne, ani polskie nie wskazują tego konkretnie.
Na oficjalnej stronie Ministerstwo Finansów (MF) informuje jednak, że jedynie osoba ujawniona w KRS jako uprawniona do reprezentacji spółki może to zrobić, a działanie przez pełnomocnika nie jest możliwe. Oznacza to, że MF chce, by prostej czynności podania danych identyfikacyjnych beneficjenta rzeczywistego dokonywali w praktyce np. członkowie zarządu spółki, choć przy wielu dużo bardziej doniosłych czynnościach mogą oni korzystać z pełnomocników.