Sondaż: Telewizja Kurskiego źle wypełnia misję

Telewizja publiczna nie powinna dostawać tak hojnego prezentu od prezydenta – uważa zdecydowana większość badanych.

Aktualizacja: 09.03.2020 11:18 Publikacja: 08.03.2020 18:57

Sondaż: Telewizja Kurskiego źle wypełnia misję

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Czy media publiczne (TVP i Polskie Radio) powinny otrzymywać z budżetu państwa rekompensatę za niezapłacony przez obywateli abonament? – zapytał IBRiS na zlecenie „Rzeczpospolitej".

Odpowiedź respondentów jest zdecydowana i mało korzystna dla odchodzącego prezesa TVP Jacka Kurskiego i tych, którzy zajmują się mediami w obozie rządzącym. 26,4 proc. badanych „zdecydowanie" lub „raczej" opowiada się za rekompensatą. Prawie połowa (48,5 proc.) jest temu „zdecydowanie przeciwna", a 13,1 proc. – „raczej". To oznacza, że na „nie" jest 61,6 proc. pytanych przez IBRiS.

Przeczytaj komentarz: Nowego otwarcia w TVP nie będzie

A to z kolei musi oznaczać, że pomysł na finansowanie mediów z budżetu, a szczególnie TVP prowadzonej przez prezesa Jacka Kurskiego, nie znajduje uznania nawet w sporym fragmencie elektoratu PiS. Potwierdzają to liczby z sondażu. 34 proc. wyborców PiS z ostatnich wyborów jest przeciwnych „rekompensacie". Co więcej, nawet 37 proc. widzów „Wiadomości" w TVP jest tego zdania i aż 47 proc. korzystających z kanału informacyjnego TVP Info.

A czy swoim podpisem pod ustawą zadowolił swoich zwolenników prezydent Andrzej Duda? 37 proc. osób deklarujących, że chciałoby na niego zagłosować w maju, sprzeciwia się wypłacie dla mediów publicznych. Trzeba podkreślić, że dotyczy to elektoratu już przekonanego, jasno deklarującego swoje polityczne preferencje, a przecież obecny prezydent, przy notowaniach, jakie ma, musi znaleźć nowych wyborców, którzy poprą go w II turze – jeśli chce ją wygrać i pozostać na stanowisku.

Dlaczego respondenci tak surowo podchodzą do kwestii tzw. rekompensaty? IBRiS zapytał w kolejnym pytaniu o to, czy TVP właściwie wypełnia misję publiczną. 33,3 proc. badanych uznało, że „zdecydowanie tak" (ponad 9 proc.) lub „raczej tak" (24 proc.). Natomiast 51,6 proc., że „zdecydowanie" lub „raczej nie". Aż 15 proc. nie potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie. 20 proc. widzów „Wiadomości" i aż 35 proc. widzów TVP Info krytycznie ocenia realizowanie misji przez publiczną telewizję.

Co ciekawe, duża grupa badanych w grupie osób najbardziej zainteresowanych polityką i śledzących uważnie wydarzenia nie wie, co myśleć o wykonywaniu misji przez TVP – to aż 26 proc. Być może wynika to z faktu, że jednocześnie w grupie „zainteresowanej" zaledwie 18 proc. pozytywnie wyraża się o realizowaniu misji. To znaczy, że znaczna część elektoratu PiS jest w tej kwestii zdezorientowana i niepewna, jak oceniać działanie mediów publicznych.

Za to ci, którzy zdecydowali się głosować na obecnego prezydenta, aż w 78 proc. realizację misji przez media publiczne oceniają dobrze. Dla porównania, wśród wyborców Małgorzaty Kidawy-Błońskiej to zaledwie 2 proc. respondentów.

Kraj
Eksperci z Google, Microsoft, Netflix i Pinterest. Lista prelegentów Infoshare 2025 już dostępna
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Materiał Promocyjny
Inspirujemy młodych projektantów
Kraj
Konkurs Young Design 2025
Kraj
Jerzy Owsiak zaapelował do prokurator Ewy Wrzosek. „Proszę cały czas trwać w swoich przekonaniach”
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Kraj
Adam Traczyk: Badania kandydatów na prezydenta zdradzają nasze uprzedzenia
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście