Nowe umowy Boeinga z liniami za MAX-y

Linie American Airlines osiągnęły z Boeingiem ugodę o pokryciu ich strat za uziemione MAX-y. To samo udało się meksykańskiej Aeromexico.

Aktualizacja: 07.01.2020 11:47 Publikacja: 07.01.2020 11:42

Nowe umowy Boeinga z liniami za MAX-y

Foto: Bloomberg

American Airlines podały o zawarciu z Boeingiem poufnej umowy o pokryciu przez niego ich strat w 2019 r. z powodu unieruchomienia floty B737 MAX. Linia nie ujawniła wielkości sumy, podała jedynie, że otrzyma ją w ratach w ciągu kilku lat, przeznaczy ponad 30 mln dolarów z tej sumy na program podzielenia się zyskiem z pracownikami — pisze Reuter.

Linia nie przewiduje istotnego finansowego wpływu tej umowy na bilans IV kwartału i będzie nadal rozmawiać z koncernem o kompensacie za uziemienie MAX-ów po 2019 r.

Zrzeszenie pracowników pokładowych APFA reprezentujące 28 tys. zatrudnionych w AA przyjęło z zadowoleniem wiadomość o umowie, zapoznaje się z jej szczegółami.

Podobne porozumienie zawarła Aeromexico nie ujawniając ustalonej sumy, dodała jedynie, że prowadzi w dalszym ciągu rozmowy z Boeingiem i z organami nadzoru.

Przesunięcia załogi w koncernie

Boeing poinformował o skierowaniu do innego rodzaju pracy 3 tys. osób zatrudnionych dotąd przy produkcji MAX-ów. Ma to związek z tymczasowym wstrzymaniem ich produkcji.

W e-mailu do załogi poinformował, że ok. 3 tys. osób, głównie związanych z produkcją otrzyma inne zadania. Dotyczy to większości zatrudnionych w zakładzie w Renton kolo Seattle, gdzie powstają MAX-y oraz w mniejszym stopniu w zakładzie koncernu w Południowej Karolinie. Część z nich będzie pracować przy produkcji B767 i B777/777X w Everett. Niektórzy znajdą zatrudnienie w magazynach w Victorville w Kalifornii i w Moses Lake w stanie Waszyngton. Koncern zapewnił, że nie planuje nikogo zwalniać ani kierować na przymusowy urlop z powodu wstrzymania produkcji MAX-ów.

Największy dostawca Boeinga, Spirit Aerosystems zaproponował dobrowolne zwolnienia chętnych, bo też wstrzyma produkcję kadłubów.

Odrębnie Boeing rozważa plan emisji dodatkowych papierów dłużnych, aby zwiększyć swe finanse po uziemieniu MAX-ów — podał „Wall Street Journal” powołując się na osoby znające temat. Koncern myśli też o odroczeniu niektórych nakładów kapitałowych, zamrożeniu kupna aktywów i zmniejszeniu budżetu na prace badawczo-rozwojowe, aby zachować gotówkę.

Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Transport
Boeing wraca stopniowo do normalnego funkcjonowania
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje