– Rosną też wydatki na zabawki dla dzieci. W ich przypadku szczyt sezonowości przypada z okazji Dnia Dziecka i świąt Bożego Narodzenia. W czasie ostatnich świąt zainteresowanie tymi produktami w porównaniu z 2017 r. wzrosło o ponad 20 proc. – mówi Tomasz Jankowski.
Miś kontra konsola
W ramach szerokiej kategorii zabawek, wartej już 5,4 mld zł, widać coraz wyraźniejsze przesunięcie w kierunku gier – od planszówek po wideo. Mocno rozwija się także kategoria produktów związanych z edukacją.
– Zabawki edukacyjne oraz inne produkty edukacyjne mają coraz większe znaczenie w ofertach i zawartych transakcjach. Edukacja i związane z nią produkty wspierające rozwój, kształcenie i dokształcanie zarówno dzieci, jak i dorosłych – zyskują popularność, głównie ze względu na szerszy wybór niż w sklepach tradycyjnych, a nawet niż w branżowych internetowych – mówi Jacek Palec, odpowiedzialny za produkty dziecięce w Allegro. – Na skutek dużej konkurencji cenowej można u nas dostać zabawki tego rodzaju już nawet za kilkadziesiąt złotych, choć oczywiście zdarzają się i cieszą popularnością droższe, duże, rozbudowane zestawy – dodaje.
Siłę polskiego rynku widać też po sieci sklepów Toys „R" US, która była największym sprzedawcą zabawek na świecie. Amerykańska spółka z hukiem zbankrutowała, setki sklepów zostało zamknięte lub zmieniło właściciela, a polski oddział radzi sobie nadal dobrze i nic nie wskazuje na to, aby miał kłopoty. Z kolei największa sieć sklepów z produktami dla dzieci, czyli Smyk, trzy lata temu została sprzedana za niemal 1,1 mld zł.
Telewizor i kanapa
Wpływ dzieci na rodzinne wydatki jest jednak dużo głębszy niż na pierwszy rzut oka. Ponieważ w wielu domach to właśnie najmłodsi są najbardziej zaawansowani, jeśli chodzi o technologie, siłą rzeczy to oni wybierają w sklepie np. telewizor czy nawet pralkę. Na tym ten trend się nie kończy, z badania „Kids Power 2016" firmy IQS wynikało, że to dzieci często podejmują także decyzję albo przynajmniej są mocno zaangażowane w proces podczas kupowania mebli, akcesoriów wnętrzarskich czy wyboru restauracji na obiad bądź miejsca wakacyjnego wyjazdu.