Lidl ukarany, bo zakończył promocję zbyt szybko. UOKiK nie miał wątpliwości

Promocja „Sprytnie i tanio kupować marki Lidla” kolejny raz obróciła się przeciwko detaliście.

Aktualizacja: 30.07.2018 17:55 Publikacja: 30.07.2018 14:51

Lidl ukarany, bo zakończył promocję zbyt szybko. UOKiK nie miał wątpliwości

Foto: Bloomberg

W 2016 roku Lidl uruchomił promocję „Sprytnie i tanio kupować marki Lidla”, w której klienci niezadowoleni z jakości produktów mogli je zwracać. Można było zwracać nawet puste opakowania, co „klienci” natychmiast zaczęli wykorzystywać – normą przy sklepach był widok osób przepakowujących towar z oryginalnych opakowań tylko po to, by puste zwrócić w sklepie z powodu „niezadowalającej” jakości. Chociaż promocja dotyczyła tylko marek własnych sieci, to i tak wystarczyło to, by spowodować duże problemy. Promocja, która miała trwać od 27 października do 30 listopada 2016 roku została zakończona już po kilku dniach. Lidl tłumaczył w komunikacie: „Przyczyną tej decyzji są przypadki wykorzystywania promocji wbrew jej celom.”

Gwałtowne zakończenie promocji nie spodobało się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który uznał, że Lidl naruszył zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK stwierdził, że Lidl powinien był umieścić informację o zakończeniu promocji na 7 dni przed jej faktycznym zakończeniem.

W celu naprawienia powstałej szkody Lidl zobowiązał się, jak można przeczytać na stronie detalisty, do zorganizowania szkoleń z praw konsumenckich dla klientów. Szkolenia będą miały odbywać się online i będą też okazją do wygrania bonów na zakupy. Pierwszych 10 tysięcy klientów, którzy uzyskają w teście kończącym szkolenie min. 70 proc. poprawnych odpowiedzi uzyska bon na 25 zł.

Dodatkowo Lidl ma zorganizować 8 jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów i pracowników Inspekcji Handlowej z zapobiegania nieuczciwym praktykom handlowym. W każdym szkoleniu ma uczestniczyć maksymalnie 35 osób.

Treści szkolenia będą podlegały akceptacji przez UOKiK i będzie dostępne na stronie Lidla przez trzy tygodnie. Szkolenia wystartują w okresie między 1 września a 15 listopada (Lidl wybierze datę).

Za naruszenie praw konsumentów Lidl mógł zostać ukarany znacznie surowiej. Można jednak przypuszczać, że UOKiK wziął pod uwagę, że najbardziej poszkodowanymi w tej historii byli jednak uczciwi konsumenci (którzy faktycznie zwracali tylko te towary, które nie spełniły obietnicy jakości) oraz Lidl, których kosztem ci nieuczciwi konsumenci zrobili sobie darmowe zakupy.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł