Po katastrofie warszawskiego autobusu: czy obowiązkowo badać kierowców

Prewencyjne badanie powinno być obowiązkowe – twierdzą niektórzy eksperci. Inni uważają, że wystarczy edukacja.

Publikacja: 06.07.2020 19:56

Po katastrofie warszawskiego autobusu: czy obowiązkowo badać kierowców

Foto: Fotorzepa/ Adam Burakowski

Katastrofa spowodowana przez kierowcę warszawskiego autobusu, który był pod wpływem narkotyków, nie jest jedynym tragicznym zdarzeniem w ostatnim czasie na polskich drogach. Urzędnicy i przewoźnicy chcą wprowadzenia przepisów pozwalających na testy na obecność środków odurzających i alkoholu wśród kierowców-pracowników, bo chcą im zapobiegać.

Sprawa nie jest prosta. Badanie alkomatem jest szybkie – na obecność narkotyków już nie.

Nie ma przeciwwskazań

Od roku o taki zapis walczy Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jego zdaniem RODO uniemożliwia prewencyjne badanie trzeźwości. Czas to zmienić.

Czytaj też:

Zasady badania kierowców na obecność narkotyku

Przybywa kierowców pod wpływem alkoholu i narkotyków

Więcej osób prowadzi po narkotykach. Wzmocnić kontrole kierowców autobusów

Wypadek autobusu w Warszawie. Tajemnica zaciętego monitoringu

Robert Opas z Komendy Głównej Policji mówi, że nie widzi dziś przeciwwskazań, by pracodawca badał kierowców na obecność alkoholu czy narkotyków.

– To jedynie testy panelowe, przesiewowe. Jeśli cokolwiek w nich wyjdzie, wzywa się policję. Ta prowadzi szczegółowe badania. Kolejny etap to opinia biegłego. Ma ustalić, jak wykryty środek działał na percepcję kierowcy – wyjaśnia. Dodaje, że zdobycie uprawnień na tzw. przewóz osób łączy się ze szkoleniem, na którym poruszana jest tematyka trzeźwości i odpowiedzialności kierowcy za wykonywane obowiązki. W związku z tym odpowiednio skonstruowany regulamin pracy pozwoli przeprowadzić badanie stanu trzeźwości. – Badanie narkotestem może zostać wykonane tylko za zgodą pracownika i powinno zostać przeprowadzone zgodnie z zasadą poszanowania jego godności, w sposób nienaruszający dóbr osobistych. Nie widzę podstawy do odmowy wykonania takiego badania – uważa Opas.

Andrzej Preiss, adwokat, twierdzi, że postulaty pracodawców i argumenty społeczne przemawiają za unormowaniem obowiązku badania trzeźwości (to samo dotyczy narkotyków), zwłaszcza w transporcie publicznym.

– Rozmowy o tym przypominają dyskusję, czy policja może prewencyjnie badać przypadkowo wybranych kierowców czy też tylko wobec uzasadnionego podejrzenia u kierowcy stanu po użyciu/nietrzeźwości.

– Prezes UODO jest przeciwny badaniu przez pracodawców, jako że takie dane dotyczą stanu zdrowia, a więc są wrażliwe. Inicjatywa rzecznika małych i średnich przedsiębiorców spotkała się z negatywnym stanowiskiem UODO – mówi „Rzeczpospolitej" Preiss.

Jego zdaniem badanie takie – przy użyciu typowych probierzy – powinno być potwierdzone badaniem z zachowaniem przepisów dotyczących (najogólniej) badań przez służbę zdrowia.

Także silne leki

– Względy bezpieczeństwa publicznego wymagają rychłej regulacji prawnej. Słuszny jest postulat, by przed dopuszczeniem do pracy kierowcy prowadzący środki transportu poddawani byli stosownym testom – mówi Preiss.

Profesor Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, uważa z kolei, że prowadzenie pojazdów pod wpływem substancji psychoaktywnych, zarówno legalnych, jak i nielegalnych, jest istotnym problemem na europejskich drogach. O ile alkohol jako środek odurzający jest łatwy do wykrycia, o tyle niedozwolone substancje psychoaktywne (które mogą utrzymywać się w organizmie nawet kilka tygodni) już nie. Policyjne narkotesty są w stanie zdiagnozować kilka podstawowych typów narkotyków, a przecież problem środków odurzających w ruchu drogowym dotyczy również osób, które zażywają legalne substancje psychoaktywne – silne leki. Badanie z 2015 r. wskazało, że spośród 88 mln dorosłych obywateli UE nieco ponad jedna czwarta osób w wieku 15–64 lat zażywała takie środki.

Piotr Mikiel, dyrektor departamentu transportu ZMPD, mówi, że raczej stawiałby na edukację i skutki tragicznych wypadków. A jeśli już badać, to może cyklicznie kierowców zawodowych także pod tym kątem.

Prawnicy
Bezkarny prokurator miał dostać milion złotych łapówki. Po decyzji SN może być ścigany
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Dane osobowe
NSA rozstrzygnął ważny spór: numery ksiąg wieczystych są danymi osobowymi
Prawo karne
Jak i kiedy doprowadzić Zbigniewa Ziobrę przed komisję ds. Pegasusa?
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe