Komisja etyki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej chce, aby NRA jeszcze w tym roku uchwaliła nowe przepisy etyczne dla adwokatów. Chodzi przede wszystkim o reklamę i promocję. Czy należy zmieniać obecne zasady? - na to pytanie Anny Wojdy odpowiadał w programie #RZECZoPRAWIE dr Łukasz Chojniak, adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie.
- Rzeczywiście od jakiegoś czasu dojrzewają pomysły, by zająć się kodeksem etyki adwokackiej. Nie wiadomo, czy będą zmieniane poszczególne przepisy czy postanie zupełnie nowy kodeks. Ja jestem zwolennikiem tego drugiego rozwiązania - przyznał Łukasz Chojniak.
Anna Wojda przypomniała niedawną rozmowę z rzecznikiem dyscyplinarnym adwokatury. Mówił, że wśród adwokatów częste są przypadki podbierania sobie nawzajem klientów.
- Nie jest tak dramatycznie. W kwestiach etyki adwokaci nie odbiegają od innych zawodów. Mamy oczywiście problemy np. z łamaniem zakazu reklamy czy zasiadaniem adwokatów w organach zarządów spółek. Zmieniają się czasy, zmienia się rynek usług adwokackich. Nowe realia wymuszają więc zmiany w kodeksie etycznym i trzeba ich dokonać bez straty dla tradycji i standardów wykonywania zawodu - uważa dr Chojniak.
Na pytanie, jak obecnie adwokat może informować o sobie, odpowiedział, że prawo do reklamy jest bardzo ograniczone. Adwokat może jedynie informować, że jest, że prowadzi praktykę. Natomiast nie może zachęcać potencjalnych klientów np. głosząc, że jest najtańszy czy najlepszy.