Dzielenie biedy w polskiej służbie zdrowia

Przesuwanie pieniędzy z kardiologii na inne dziedziny medycyny to próba równego dzielenia biedy. Obniżenie wyceny procedur spowoduje, że nie będzie za co leczyć pacjentów ze skomplikowanymi chorobami, których jest coraz więcej – mówi „Rzeczpospolitej” prof. Adam Witkowski, kierownik Kliniki Kardiologii i Angiologii Interwencyjnej Instytutu Kardiologii w Aninie.

Aktualizacja: 21.07.2016 17:48 Publikacja: 21.07.2016 17:39

Dzielenie biedy w polskiej służbie zdrowia

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W niedawnym wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda bronił obniżenia procedur inwazyjnych w kardiologii tłumacząc, że opierały się one na cenach sprzed 10 lat, kiedy stenty kosztowały nawet dziesięć razy drożej.

Rzeczywiście, stenty uwalniające leki, które weszły do użytku na początku ubiegłego wieku, kosztowały 11-12 tys. zł, ale ceny zaczęły szybko spadać. Tyle że stwierdzenie pana ministra, że ich dzisiejsze ceny wahają się między 1000 a 1500 zł to półprawda, która wprowadza zamieszanie. Klasyczne stenty metalowe uwalniające leki kosztują nawet 900 zł, te nowej generacji – ok. 1500 zł, ale stenty biodegradowalne uwalniające leki osiągają już 4000 zł. Tyle że to nie stenty odgrywają główną rolę w wycenie procedury. Tak było kiedyś. Dziś stanowią tylko 10 proc. jej wyceny.

Pozostało 92% artykułu

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Zdrowie
Reforma szpitali. Projekt trafi do ponownych konsultacji
Zdrowie
Zespół Trójstronny pochyli się nad płacami lekarzy
Zdrowie
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wkrótce standardy prewencji suicydalnej
Zdrowie
Bezpieczeństwo lekowe. Powstała lista kluczowych substancji
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Zdrowie
Wszystkie alkohole powinny być traktowane tak samo. Debata
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje