W środę, 10 maja, w Poznaniu ruszył pierwszy tegoroczny "Tramwaj zwany pożądaniem", który w unikalny sposób łączy edukację na temat seksu i profilaktyki zakażeń HIV z zabawą. W ramach 6. edycji ogólnopolskiej kampanii pn. „Tramwaj zwany Pożądaniem” organizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland, w wybrane weekendy na najbardziej uczęszczanych przez klubowiczów trasach w 10 miastach Polski kursować będą roztańczone tramwaje i autobusy, w których edukatorzy udzielą informacji na temat chorób przenoszonych drogą płciową. Kampania finansowana jest ze środków przyznanych IFMSA-Poland w konkursie Pozytywnie Otwarci, a ufundowanych przez Gilead Sciences Poland.
W tym roku, poza Poznaniem, tramwaje i autobusy będą kursować w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, dwa razy w Gdańsku, Bydgoszczy, Katowicach, Szczecinie, Olsztynie oraz Białymstoku. Jazdę nietypowym pojazdem będą pasażerom umilać DJ’e oraz członkowie IFMSA-Poland. W skład zespołu edukatorów w tramwajach zwanych pożądaniem wejdą studenci medycyny, którzy pełnią funkcję Konsultantów Bezpiecznych Zachowań Seksualnych. Dodatkowo, w każdym tramwaju usytuowane zostaną stanowiska z materiałami edukacyjnymi i prezerwatywami.
Celem przedsięwzięcia jest zwrócenie uwagi polskiego społeczeństwa na kwestie związane ze zdrowiem reprodukcyjnym oraz edukacja społeczna z zakresu profilaktyki zakażeń przenoszonych drogą płciową, a w szczególności zakażeń HIV. Każdy pasażer dostanie unikatowy bilet z adresem najbliższej placówki, w której można wykonać bezpłatny test w kierunku zakażenia tym wirusem.
„Projekt IFMSA-Poland jest wart uwagi nie tylko ze względu na swój oryginalny i rozrywkowy charakter, ale także na kontekst epidemiologiczny. Aż 60 procent zakażonych w naszym kraju stanowią osoby w wieku 25-48 lat. Dlatego tak mocno wspieramy inicjatywy, których przekaz kierowany jest do młodych osób” – mówi Paweł Mierzejewski, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
Kampania „Tramwaj zwany pożądaniem” dobrze wpisuje się w to zadanie. Przede wszystkim ze względu na swoją popularność i zasięg.