Smart TV do popisania się

Wielu z nas kupuje nowości technologiczne, ponieważ są one drogie i zaspokajają naszą próżność - mówi ?Leszek Mellibruda, psycholog biznesu

Publikacja: 06.01.2014 19:48

Rz: Polacy masowo wykupują telewizory w technologii Smart TV, oferujące dostęp do Internetu i wiele niestandardowych funkcji. Jednak większość tylko ogląda na nich telewizję i w ogóle nie wykorzystuje ich możliwości.

Leszek Mellibruda: Mamy tu do czynienia z tzw. pierwszą falą zainteresowania nowinkami technologicznymi. To zjawisko znamy od dawna. Pamiętam, ?jak pojawiły się pierwsze telefony komórkowe, które wyglądały jak kaloryfer, ?bo były wielkości teczki. Wtedy również kupowały je osoby, które z nich nie korzystały. Wtedy ?nie istniała jeszcze cywilizacja cyfrowa i wielu użytkowników tych „kaloryferów" wcale nie musiało zawsze być pod telefonem.

Dlaczego tak chętnie przepłacamy za coś, co nie jest nam do końca potrzebne?

Wielu z nas kupuje nowości technologiczne, ponieważ są one drogie i zaspokajają naszą próżność, potrzebę bycia podziwianym. To podnosi naszą samoocenę i pokazuje otoczeniu, że jesteśmy zamożni. Ale to tylko pierwsza fala. Za nią przyjdzie druga.

I jaka ona będzie?

Druga fala zainteresowania nowościami będzie zorientowana na użyteczność. Gdyby nie fakt, że nowinki są tak drogie, ta druga fala przychodziłaby dużo szybciej, bo dziś pokolenia nastawionego na użyteczność nowoczesności po prostu nie stać jeszcze na tak kosztowne wydatki.

Chodzi o młodych ludzi?

Tak, chodzi o ludzi urodzonych już w epoce cyfrowej. Oni na pewno wykorzystywaliby nowe telewizory, tak jak wykorzystują wielofunkcyjne telefony, tzw. smartfony. Pierwsza fala zatem ?to ludzie starsi, których stać na nowinki, ale nie wykorzystują ich możliwości, a druga to ludzie młodsi, którzy zrobiliby z nich użytek, ale jeszcze się nie dorobili. Twórcy nowinek technologicznych idą właśnie ?w tym kierunku, by zadowolić zarówno jednych, jak i drugich. Nowe urządzenia łączą więc tradycyjne funkcje, jak dzwonienie i wysyłanie wiadomości ?SMS czy oglądanie telewizji, ?z funkcjami potrzebnymi młodym, czyli podłączenie do Internetu, nowe aplikacje i inne skomplikowane technologie.

—rozmawiał Michał Płociński

Rz: Polacy masowo wykupują telewizory w technologii Smart TV, oferujące dostęp do Internetu i wiele niestandardowych funkcji. Jednak większość tylko ogląda na nich telewizję i w ogóle nie wykorzystuje ich możliwości.

Leszek Mellibruda: Mamy tu do czynienia z tzw. pierwszą falą zainteresowania nowinkami technologicznymi. To zjawisko znamy od dawna. Pamiętam, ?jak pojawiły się pierwsze telefony komórkowe, które wyglądały jak kaloryfer, ?bo były wielkości teczki. Wtedy również kupowały je osoby, które z nich nie korzystały. Wtedy ?nie istniała jeszcze cywilizacja cyfrowa i wielu użytkowników tych „kaloryferów" wcale nie musiało zawsze być pod telefonem.

Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!