Lotnisko Okęcie bez kolei na Euro 2012?

Jutro mają zakończyć się prace w tunelu na Okęcie. Termin jest zagrożony. Koszty wzrosły o 16 mln zł

Publikacja: 28.02.2012 07:42

Tunel na lotnisko za 250 mln zł. Nie wiadomo, czy ruszy przed Euro 2012

Tunel na lotnisko za 250 mln zł. Nie wiadomo, czy ruszy przed Euro 2012

Foto: PKP PLK

Nerwy i pośpiech towarzyszą budowie 1200-metrowego tunelu między stacją PKP Służewiec a terminalem Lotniska Chopina. Przy pomocy tego łącznika goście Euro 2012 mają dojeżdżać z lotniska do centrum Warszawy i na Stadion Narodowy. Termin jest poważnie zagrożony.

Minister pod ziemią

Według naszych informacji, wczoraj w tunelu odbywały się kolejne odbiory wewnętrzne. Specjaliści ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe wytknęli wykonawcy liczne niedoróbki. W ubiegłym tygodniu inwestor w ostatniej chwili odwołał podziemną prezentację tunelu dziennikarzom.

Dyrektor kontraktu Wojciech Puścikowski z Bilfinger Berger powiedział nam wczoraj, że środa to termin zakończenia prac budowlanych.

– To tak pechowa inwestycja, że nie wierzę w otwarcie łącznika z lotniskiem przed Euro 2012. Należy już wdrażać alternatywny wariant obsługi Euro 2012 w Warszawie bez pociągu na lotnisko, za to z autobusami – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Wiceminister transportu Andrzej Massel wizytował budowę tunelu w czwartek. Wcześniej zapowiedział, że pociągi pojadą tędy najpóźniej 1 czerwca, czyli tydzień przed Euro 2012. Szaleństwo??Tę datę podtrzymuje też Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji ?PLK.

– W tunelu trwa m.in. montaż sieci trakcyjnej, paneli ściennych i lamp – wylicza rzecznik wykonawcy Mateusz Gdowski. – 29 lutego zgłosimy obiekt do odbiorów PKP?PLK. Potem pozostaną odbiory służb państwowych i nadzoru budowlanego – twierdzi.

Na ostatniej prostej pojawiają się jednak kolejne problemy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która buduje obok tunelu spóźnione drogi S2 i S79 (Trasę N-S i południowa obwodnicę). Na nowej linii PKP?czynny jest na razie tylko tor pierwszy, na drugim brakuje urządzeń sterowania ruchem. Prace kolejowe opóźniają się m.in. z powodu tych drogowych.

Cena poszła w górę

Niegotowe są tymczasowe drogi dojazdowe do wyjść ewakuacyjnych z tunelu, których domagają się strażacy. Ministerstwo Transportu wymusiło, że 20 marca ma je zbudować wykonawca Trasy N-S (z destruktu zamiast asfaltu). Kolejny problem: PKP chce otworzyć kładkę dla pasażerów nad N-S, ale nie ma dla niej pozwolenia na użytkowanie, więc drogowcy nie chcą brać za to odpowiedzialności.

Spółka PKP PLL miała zapłacić konsorcjum Bilfinger Berger, ZUE Kraków i PeBeKa Lubin 234 mln zł. Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku aneksów cena wzrosła do ponad 250 mln zł. Inwestor dopłacał m.in. za wymianę skażonych ropą gruntów i zmiany projektowe przepompowni.

Przejazd pociągiem z PKP Śródmieście na lotnisko zajmie ok. 20 min. Łącznik miał zostać otwarty na początku 2007 r. Kolejne niedotrzymane daty to czerwiec i grudzień 2011 r.

Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego