2020 – to był dopiero początek kłopotów

Tylko 10 firm motoryzacyjnych znalazło się w pierwszej setce naszego rankingu. A jedynie dwie z nich zdołały poprawić swoje notowania.

Publikacja: 16.11.2021 19:00

2020 – to był dopiero początek kłopotów

Foto: Adobe Stock

Ford Romania w roku 2020 wprowadził nowe modele, drastycznie obciął koszty już na samym początku kryzysu. Zakład Forda w Craiovej był nieczynny przez półtora miesiąca, ale już w lipcu pracował na trzy zmiany. To pozwoliło firmie zwiększyć przychody i to do tego stopnia, że w rankingu awansowała ona na 45 pozycję.

Podobnie było w przypadku PCA Slovakia, należącego jeszcze do francuskiego PSA (dzisiaj część Stellantisa). PSA Group zainwestowała w produkcję modelu 208 i małego Citroena z napędem elektrycznym. Popyt na te auta tak wzrósł, że trzeba było pracować na trzy zmiany. Efekt? Awans w rankingu o 16 pozycji.

Swoje miejsce w rankingu – 2., utrzymała największa firma motoryzacyjna w naszym regionie – Skoda Auto.

Z pozostałych firm branży VW Slovakia spadł o 1 miejsce ( z 5. na 6.), Audi Hungary pozostało na 8. pozycji, Mercedes-Benz Manufacturing Hungary „wzrósł" o 5 pozycji, a Dacia spadła o 7 miejsc.

VW Poznań utrzymał 23. miejsce, a VW Group Poland spadł z 31. na 33. Najgłębszy spadek zanotowała FCA Poland – z 35. na 57. pozycję, nie tylko z powodu pandemii, ale też braku nowych modeli i inwestycji.

Kryzys wywołany pandemią, z małymi wyjątkami, spowodował, że branża znalazła się w recesji. Były kłopoty z produkcją, spadała sprzedaż.

Według wyliczeń Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) na rynku Unii Europejskiej, gdzie sprzedawana jest większość aut wyjeżdżających z fabryk w naszym regionie, w maju 2020 r. zapaść wyniosła 52,3 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem roku 2019.

Nie lepiej wyglądała sprzedaż. W 2020 r. na drogi Unii Europejskiej wyjechało niespełna 10 mln nowych aut. Z powodu pandemii ich sprzedaż spadła o niemal 24 proc. – najmocniej od co najmniej trzech dekad.

Twoje wybory zależą od tego, co wiesz

Tylko 19
za pierwszy miesiąc dostępu do rp.pl

Subskrybuj

Najbardziej ucierpiały kraje, które są tradycyjnymi dostawcami aut na rynki europejskie: Słowacja i Czechy, gdzie gospodarka jest uzależniona od eksportu samochodów.

Z zakładu Skoda Auto w Mlada Boleslav w kwietniu 2019 r. wyjechało 130 tys. aut, rok później – 15 tys.

– W czasie, kiedy w Czechach była największa liczba zachorowań, po 15–16 tysięcy w kraju mającym 11 mln obywateli, brakowało nam w fabrykach po tysiąc pracowników – byli na kwarantannie albo chorzy. Zmniejszyliśmy więc liczbę aut, jakie zjeżdżały z naszych taśm, ale zastąpienie pracy tysiąca ludzi było niemożliwe. Takie same problemy mieli nasi dostawcy. Normalnie mamy zapasy komponentów na 4–5 dni, w szczycie kryzysu wystarczały one na 30 minut – mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą" prezes Skoda Auto Thomas Schaeffer.

Głębokie spadki odnotowały firmy produkujące na Słowacji.

Ale najgorzej było w Polsce, gdzie w marcu 2020 r. spadek wyniósł 52 proc., a w kwietniu produkcja praktycznie stanęła (spadek o 99 proc. rok do roku). Z powodu fali zachorowań na Covid-19 stanęły wtedy zakłady FCA, Opla i Volkswagena.

Pod koniec roku 2020 wiadomo było, że nadchodzi kolejny kryzys – brak półprzewodników. To powód, dla którego także bieżący rok jest dla producentów aut bardzo trudny.

Ford Romania w roku 2020 wprowadził nowe modele, drastycznie obciął koszty już na samym początku kryzysu. Zakład Forda w Craiovej był nieczynny przez półtora miesiąca, ale już w lipcu pracował na trzy zmiany. To pozwoliło firmie zwiększyć przychody i to do tego stopnia, że w rankingu awansowała ona na 45 pozycję.

Podobnie było w przypadku PCA Slovakia, należącego jeszcze do francuskiego PSA (dzisiaj część Stellantisa). PSA Group zainwestowała w produkcję modelu 208 i małego Citroena z napędem elektrycznym. Popyt na te auta tak wzrósł, że trzeba było pracować na trzy zmiany. Efekt? Awans w rankingu o 16 pozycji.

Wydarzenia Gospodarcze
W Katowicach w rolach głównych: bezpieczeństwo, energia, technologie
Wydarzenia Gospodarcze
Shape Tomorrow Today: Jak liderzy biznesu rewolucjonizują firmy w erze AI
Wydarzenia Gospodarcze
8-9 kwietnia br. odbyła się XIII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
Wydarzenia Gospodarcze
W Kielcach o roli gazownictwa w zmieniającej się energetyce
Wydarzenia Gospodarcze
OZE – nowe moce, które potrzebują wsparcia
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem