FAA pracuje nad nowymi przepisami o testach samolotów

Amerykański urząd lotnictwa FAA ogłosił, że przystąpi do zmiany przepisów o testowaniu samolotów, aby dopuścić docelowo do powrotu cywilnych lotów ponaddźwiękowych.

Publikacja: 18.06.2019 16:50

FAA pracuje nad nowymi przepisami o testach samolotów

Foto: Adobe Stock

P.o. szefa urzędu Dan Elwell ogłosił podczas salonu pod Paryżem, że jego urząd pracuje nad "umożliwieniem cywilnych podróży ponaddźwiękowych z uwzględnieniem i właściwym rozwiązaniem ich wpływu na środowisko". W tym tygodniu FAA opublikuje propozycję przepisu o "specjalnym zezwoleniu na lot samolotu ponaddźwiękowego" - dodał.

To będzie pierwszy krok w dokonaniu przez FAA zmiany przepisów o transporcie ponaddźwiękowym obowiązujących od 45 lat - stwierdził Reuter. Amerykańskie startupy Aerion, Boom Supersonic i Spike Aerospace pracują nad przywróceniem takiego transportu pasażerów po raz pierwszy od czasu wycofania z eksploatacji francusko-angielskiego Concorde w 2003 r.

Przepis "modyfikuje i uściśla istniejące procedury skuteczniejszego sposobu uzyskania zgody FAA na testowanie samolotów ponaddźwiękowych. Zapewni uporządkowany i wyraźny tok postępowania, jak uzyskać zgodę na próbne loty. To niezbędny, kluczowy krok w dalszych badaniach i pracach rozwojowych w pojawiającym się segmencie, mających wprowadzić takie samoloty na rynek" - stwierdził Elwell w komunikacie FAA.

Według projektu propozycji tego urzędu, z którym zapoznał się Reuter, proponowane przez urząd uaktualnienia "mają na celu wspieranie wzrostu cywilnego przemysłu ponaddźwiękowego, zapewnią większą jasność i informacje o wymogach, jakie powinny znaleźć się we wnioskach o zezwolenie na testowanie samolotów ponaddźwiękowych".

W lutym Boeing poinformował, że dokonał znaczącej inwestycji w firmę Aerion pracującą nad ponaddźwiękowym odrzutowcem dyspozycyjnym, bo chce wykorzystać rosnący popyt na samoloty z górnego segmentu zmniejszające czas podróży. Boeing zapewni stronę inżynieryjną, produkcję i usługi w zakresie testów samolotu za 120 mln dolarów, który ma wykonać pierwszy lot w 2023 r.

Amerykański Kongres zatwierdził we 2018 r. ustawę zlecającą FAA przygotowanie do marca 2020 propozycji przepisów dotyczących poziomu hałasu przy starcie i lądowaniu cywilnych samolotów naddźwiękowych, a do grudnia 2019 unowocześnienie procedury składania wniosków. Następna generacja takich odrzutowców, mimo że znacznie cichsza i oszczędniejsza w paliwie od Concorde, ma jednak duże trudności z dotrzymaniem obecnych poziomów hałasu i norm emisji spalin dotyczących tradycyjnych samolotów z powodu ograniczeń w samych silnikach i ich większego spalania.

Transport
Prognoza turystyczna zapowiada boom. Z jednym wyjątkiem
Transport
Boeing zwiększa dostawy. Daleko mu jeszcze do Airbusa
Transport
Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają
Transport
Trudne lotnicze lato nad Atlantykiem. Mniej chętnych na podróż do USA
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Darmowe podróże po UE. Komisja Europejska rozda 36 000 biletów kolejowych