Europejscy przewoźnicy boją się skutków wirusa

Europejskie linie lotnicze uprzedziły, że gospodarka dopiero odczuje skutki szybko rozchodzącego się wirusa COVID-19. Tylko Wizz Air i Ryanair zwiększyły przewozy w lutym

Publikacja: 03.03.2020 14:38

Europejscy przewoźnicy boją się skutków wirusa

Foto: AFP

Szefowie przewoźników w Europie zaapelowali o złagodzenie przepisów lotniczych, bo linie mogą stracić cenne działki startów i lądowań (sloty), jeśli odwołają jakieś połączenia na dłużej. - Zwracamy się o tymczasowe zwolnienie z tych przepisów przez wszystkie kraje Unii - powiedział prezes Air France-KLM, Ben Smith przed doroczną konferencją A4E Aviation Summit brukselskiej organizacji lobbingu lotniczego. Linie pragną także "wspólnego zestawu wymogów zdrowotnych w podróżach do i z regionów dotkniętych wirusem" - dodał.

Uczestnicy spotkania w Brukseli przedstawili także inne postulaty, wskazali na fiasko zreformowania sieci kontroli ruchu powietrznego, co przewiduje mocno opóźniona inicjatywa utworzenia w Unii jednolitego nieba europejskiego. - To skandal, że dziś nadal latamy po niebie tak samo, jak 40 lat temu - powiedział prezes brytyjskiej grupy IAG, Willie Walsh. Michael O'Leary z Ryanaira skrytykował nowe opłaty od pasażerów jako "odpowiednik współczesnych rozbójników". Prezes irlandzkiej linii spodziewa się 2-3 tygodni bardzo niskich rezerwacji, a "jeśli to uspokoi się do Wielkanocy, to ludzie zaczną znów szybko myśleć o letnich podróżach".

Czytaj także: LOT symbolicznie tnie siatkę

Przewoźnicy na świecie zawieszali loty albo modyfikowali usługi w reakcji na epidemię. Prezes Willie Walsh zauważył "bardzo znaczący spadek popytu na połączenia do Włoch w ubiegłym tygodniu, ale przewiduje ustabilizowanie się popytu w najbliższych tygodniach, jeśli bieg wydarzeń będzie podobny jak w Chinach".

Tania linia Wizz Air podała tymczasem o skoku w lutym o 26 proc. do 3 mln z 2,5 mln rok temu liczby pasażerów w lutym, mimo zakłóceń wywołanych wirusem. Węgrzy zapowiedzieli jednak zmniejszenie o dwie trzecie od 11 marca do 2 kwietnia częstotliwości lotów na szlakach do/z Rumunii, Polski, Włoch i Izraela. Ryanair przewiózł w lutym 10,5 mln podróżnych (+9 proc.).

Zakłócenia wywołane epidemią wirusa zwiększą presję na konsolidację sektora lotnictwa - uważa prezes Air France-KLM. - Jeśli chodzi o konsolidację, powiedziałbym tak, jest trochę słabych przewoźników na świecie. Najbardziej stanowczo uważam, że to przyspieszy konsolidację - cytuje Reuter jego wypowiedź w ramach panelu na tej konferencji.

Szefowie przewoźników w Europie zaapelowali o złagodzenie przepisów lotniczych, bo linie mogą stracić cenne działki startów i lądowań (sloty), jeśli odwołają jakieś połączenia na dłużej. - Zwracamy się o tymczasowe zwolnienie z tych przepisów przez wszystkie kraje Unii - powiedział prezes Air France-KLM, Ben Smith przed doroczną konferencją A4E Aviation Summit brukselskiej organizacji lobbingu lotniczego. Linie pragną także "wspólnego zestawu wymogów zdrowotnych w podróżach do i z regionów dotkniętych wirusem" - dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Transport
Żółwia prędkość na obwodnicy Paryża
Transport
Airbus stawia na wydajną produkcję, Rusza plan LEAD!
Transport
Warszawie daleko do bezpiecznych miast Europy