Urząd w piśmie z 13 maja skierowanym do Boeinga wymienił kilka kwestii uzasadniających odrzucenie wniosku koncernu o wydanie pierwszej decyzji w procedurze zatwierdzania samolotu (Type Inspection Authorization (TIA) Readyness). „Ten samolot nie jest jeszcze gotowy do TIA” — odpisał FAA i nie zgodził się zatwierdzić „etapowego TIA w ograniczonym rozmiarze z małą liczbą planowanych lotów na certyfikację” — pisze Reuter.
Nie ujawnione wcześniej pismo wymienia liczne podstawy do zaniepokojenia z powodu braku danych i braku wstępnej oceny bezpieczeństwa, którą urząd miałby zbadać „FAA nie zatwierdzi żadnego samolotu, o ile nie będzie spełniać naszych norm bezpieczeństwa i certyfikacji” — oświadczył urząd. Pismo wymienia kilka kwestii wymagających nadal rozwiązania, zwłaszcza „spodziewane duże uaktualnienie oprogramowania systemu kontroli lotu”. FAA podał, że datą certyfikacji „będzie realistycznie połowa do końca 2023 r.”.