Dyskusja w UE: gotówka czy voucher za odwołany lot?

Polska, a razem z nią większość państw członkowskich, chce zawieszenia praw pasażerów w ruchu lotniczym na czas pandemii. Bruksela protestuje.

Aktualizacja: 04.05.2020 06:33 Publikacja: 03.05.2020 21:00

Dyskusja w UE: gotówka czy voucher za odwołany lot?

Foto: shutterstock

Prawa konsumentów, w tym pasażerów samolotów czy klientów biur podróży, to dobra wyjątkowo uważnie chronione przez Komisję Europejską. – Konsumenci w UE są chronieni najlepiej na świecie. Nie zamierzamy tego zmieniać w czasie pandemii, w sytuacji kryzysu turystyki czy linii lotniczych. Klienci i pasażerowie muszą mieć prawo do odzyskania pieniędzy – mówiła „Rzeczpospolitej" niedawno Věra Jourová, wiceprzewodnicząca KE. Przyznała, że potrzebna jest pomoc dla przewoźników czy biur podroży, którzy zmagają się z brakiem płynności i trudno im sprostać oczekiwaniom klientów na zwrot w gotówce za zapłacone, a niezrealizowane usługi. I że możliwe są vouchery zamiast gotówki. – Możemy o tym rozmawiać, ale to do konsumenta ostatecznie będzie należał wybór – mówiła Jourová. Z kolei Adina Valean, komisarz ds. transportu, w wywiadzie dla holenderskiego dziennika „NRC" (Holandia już zezwoliła firmom na oferowanie voucherów) zapowiedziała kroki prawne. – Komisja podejmie działania przeciwko decyzjom naruszającym prawo europejskie – powiedziała Rumunka.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Transport
Donald Trump zamierza złagodzić cła dla amerykańskich producentów samochodów
Transport
PKP Cargo poniosło w ubiegłym roku ogromną stratę
Transport
Wojska NATO pojadą koleją z Narviku przez Szwecję do Finlandii
Transport
Chiny chcą mieć tanie podzespoły i silniki do samolotów
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Maroko zwiększa sieć superszybkiej kolei