Boeing i FAA winne obu katastrof B737 MAX

Dwie katastrofy, w których zginęło 346 pasażerów i członków załóg, były „straszliwą kulminacją” uchybień producenta samolotów i urzędu lotnictwa FAA — stwierdził zespół Izby Reprezentantów po 18 miesiącach śledztwa.

Aktualizacja: 17.09.2020 17:49 Publikacja: 17.09.2020 15:51

Boeing i FAA winne obu katastrof B737 MAX

Foto: Bloomberg

Do tych katastrof „doszło nie tylko w wyniku jednego zaniedbania, błędu technicznego czy przypadku złego zarządzania” — stwierdziła w bardzo krytycznym raporcie komisja transportu i infrastruktury Izby, w której większość mają demokraci. „Były straszliwą kulminacją serii błędnych założeń technicznych przez inżynierów Boeinga, braku przejrzystości ze strony kierownictwa Boeinga i rażąco niedostatecznego nadzoru przez FAA” — cytuje Reuter.

„Boeing zawiódł w rozwiązaniu projektowym i w wyprodukowaniu MAX-a, a FAA zawiódł w nadzorze nad Boeingiem i nad certyfikacją samolotu” — stwierdza raport, który wymienia problemy dotyczące strony projektowej samolotu i zatwierdzania go przez FAA. Raport wytknął Boeingowi „błędne założenia w projektowaniu i osiągach” dotyczące zwłaszcza kluczowego systemu bezpieczeństwa MCAS, który przyczynił się do obu katastrof. MCAS mający zapobiegać utracie siły nośnej przez samolot był uruchamiany na podstawie danych tylko z jednego czujnika. FAA wymaga teraz nowych zabezpieczeń, w tym danych z dwóch czujników, zanim pozwoli na loty tych samolotów. Raport skrytykował Boeinga za nieprzekazanie „kluczowej informacji urzędowi lotnictwa, swym klientom i pilotom MAX-ów, w tym ukrywanie nawet istnienia systemu MCAS przed pilotami. Urząd lotnictwa z kolei zawiódł w zapewnieniu bezpieczeństwa podróżującym ludziom”.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru