Zielona strategia transportu Estonii

Nowa strategia transportowa Estonii skupia się na ekologii, szybkości i nowych trasach. Głównym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i wprowadzenie paliw niskoemisyjnych.

Aktualizacja: 22.09.2020 16:21 Publikacja: 22.09.2020 15:57

Zielona strategia transportu Estonii

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji Estonii (1,4 mln mieszańców) opublikowało dziś (wtorek) strategię transportową na lata 2021-2035.  Jeżeli chodzi o transport kolejowy to nastąpi wzrost prędkości i bezpieczeństwa kolei, przybędzie nowych odgałęzień. Do 2035 roku pociąg musi pokonać trasę z Tallina do Narwy w 1 godzinę 45 minut, a do Tartu w półtorej godziny. Odpowiednia modernizacja tras będzie kosztować 260 mln euro. Pieniądze estońskie rząd chce zdobyć dzięki pożyczkom i unijnym funduszom strukturalnym.

Kolej estońska ma być nisko emisyjna, dzięki elektryfikacji linii kolejowej w kierunku wschodnim i południowym, kosztem 300 mln euro. Program ma na celu zwiększenie liczby pasażerów w transporcie kolejowym do 20 mln rocznie, tj. ponad dwukrotnie.

Transport drogowy to inwestycje w nowe szybkie trasy. Rząd planuje przebudowę głównych autostrad łączących Tallin z Tartu, Narwą i Pärnu na autostrady czteropasmowe. W ciągu 15 lat kosztowałby dwa miliardy euro. Finansowanie może zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne jednak Międzynarodowe Forum Transportowe OECD zaleciło Estonii ostrożne podejście do stosowania takiego mechanizmu finansowania w budownictwie drogowym. Rzadko jest on skuteczny w przypadku dróg i kolei.

W przypadku kolei jednym z celów jest rozwój komunikacji ze światem zewnętrznym, tj. budowa trasy Rail Baltica. Główna linia od granicy z Polską przez Litwę, Łotwę do Estonii, tutaj mogłaby być dalej przedłużana do Finlandii, co wymagałoby budowy podwodnego tunelu. Warunkiem koniecznym do realizacji takiego projektu byłaby jego opłacalność; obopólny interes Estonii i Finlandii oraz gotowość Brukseli do finansowego wsparcia projektu.

Modernizacja linii kolejowej z Tallina do St. Petersburga miałaby pozytywny wpływ na rozwój turystyki. Rosjanie to nacja, która najczęściej gości w Estonii. W takim przypadku, wraz z wprowadzeniem przyspieszonych procedur przekraczania granicy, czas przejazdu między dwoma miastami można teoretycznie skrócić do dwóch-trzech godzin.

W transporcie morskim celem jest sprowadzenie do 2035 roku pod estońską banderę nawet 50 nowych statków, a w ruchu lotniczym - zwiększenie konkurencyjności Estonii w lotach bezpośrednich do głównych miast europejskich. Program zakłada zwiększenie liczby całorocznych rozkładowych tras lotniczych do 40-55 do 2035 roku, a także uruchomienie linii regionalnej z samolotami napędzanymi silnikami elektrycznymi lub wodorowymi. Estoński rząd chce także zarabiać na obsłudze rynków azjatyckich i wraz z Rail Baltic, stworzyć regionalne centrum dystrybucji towarów dostarczanych drogą powietrzną na lotnisku w Tallinie.

Estończycy od dawna są unijnym liderami w technologiach ekologicznych. W nowo strategii transportowej zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ma zostać osiągnięte dzięki odpowiedniej polityce akcyzowej i decyzjach podejmowanych na szczeblu lokalnym.

W miastach zwiększona zostanie sieci wygodnych i bezpiecznych ścieżek pieszo-rowerowych. Estońskie władze planują wydane nawet 200 mln euro na budowę ścieżek rowerowych, lekkich pojazdów szynowych i węzłów komunikacyjnych, a także na przejście transportu publicznego na zerową emisję. Środki powinny pochodzić z funduszy strukturalnych UE oraz wpływów ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2.

Program wspiera też paliwa przyjazne dla środowiska, takie jak lokalnie produkowany biometan. Zaleca też powstrzymanie się od ingerencji rządu w konkurencyjną gospodarkę rynkową w zakresie budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych.

Autopromocja
Orzeł Innowacji

Ogłoszenie wyników już 5 czerwca. Zapisz się, aby wziąć udział w gali.

WEŹ UDZIAŁ
Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne