PKP Cargo i PKP Energetyka podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy stworzeniu najbardziej efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią giełdowej spółce wykorzystywanie prądu produkowanego z odnawialnych źródeł energii. W ramach zawartego porozumienia firmy zobowiązały się do wymiany informacji niezbędnych do przygotowania planu i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z energetyką prosumencką i odnawialną, które będą realizowane w PKP Cargo.
Przewaga na rynku
Pierwszy etap prac dotyczących dopasowania instalacji prosumenckich rozpocznie się jeszcze w tym roku. Kolejne kroki, związane z uruchomieniem większych instalacji OZE przeznaczonych na cele własne giełdowej spółki, planowane są w następnych latach.
PKP Cargo chce, aby kolej stała się jeszcze bardziej efektywna energetycznie i przyjazna środowisku, niż ma to miejsce dziś. – Stąd pomysł na intensywną pracę nad wykorzystaniem energii ze słońca i wiatru do zasilania naszej infrastruktury. Wybraliśmy partnera, z którym mamy wieloletnie relacje poparte merytoryczną znajomością rozwiązań energetycznych – przekonuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. Dodaje, że spółka będzie dążyć do tego, by za kilka stać się samowystarczalna, jeśli chodzi o zasilanie posiadanych budynków.
Spółki zauważają, że Covid-19 w wielu krajach i regionach spowodował niedobór kierowców ciężarówek oraz ograniczenia w transporcie morskim i lotniczym. To przełożyło się na istotny wzrost kosztów transportu samochodowego, morskiego i lotniczego wobec ponoszonych przez przewoźników kolejowych. PKP Cargo i PKP Energetyka chcą iść krok dalej, dlatego stawiają na rozwój energii odnawialnej, licząc na zwiększenie przewagi konkurencyjnej na rynku.
PKP Energetyka przypomina też, że w realizowanym przez nią projekcie Zielona Kolej podstawowym źródłem energii mają być OZE. Założono ich udział w sekatorze kolejowym na poziomie 85 proc. już w 2030 r. – Tempo musi być szybkie, dlatego w PKP Energetyka powołujemy dedykowaną jednostkę biznesową i uruchamiamy przygotowaną listę projektów, które składają się na prawie 10-miliardowy program. Cieszymy się, że mamy wsparcie i zaangażowanie większości firm kolejowych – mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyki.