Lotniczy salon w Dallas. Debiut śmigłowca H140

Udany salon lotniczy Verticon w Dallas, Teksas (10-13 marca) dla Airbus Helicopters. Europejczycy uzyskali na nim zamówienia na 118 maszyn, w tym potwierdzone (zadatkowane) na 63 sztuki oraz na ponad 74 na najnowszy produkt, 2-silnikowy lekki śmigłowiec wielozadaniowy H140. To był jego oficjalny debiut na tym salonie.

Publikacja: 16.03.2025 15:56

Udany salon lotniczy Verticon w Dallas

Udany salon lotniczy Verticon w Dallas

Foto: Bloomberg

Większość przyszłych użytkowników H140, którzy podpisali zamówienia albo listy intencyjne o kupnie stanowiły firmy doraźnych usług medycznych z USA i Europy. Amerykańska Metro Aviation zamówiła 36 sztuk H140 z opcją na dodatkowe 24, Global Medical Response kupiła dziesięć z opcją następnych pięciu, Air Methods podpisała umowę kupna A140 (nie podano liczby) oraz dziesięciu H125 i H135, w grupie kupujących były też Stat MedEvac i DRF Luftrettung. Niemiecki operator ADAC Luftrettung i austriacki ÖAMTC Luftrettung zamówiły po 5 tych maszyn, Niemcy kupili ponadto trzy H135 i jeden H145.

Czytaj więcej

Wiceprezes Airbusa: Nasza ambicja to ZERO: zero emisji w lotnictwie

Policja stanu Nowy Jork zamówiła jeden H160 i trzy H145, a służba powietrzna brytyjskiej policji NPAS kupiła siedem H135 w ramach początkowego etapu wymiany swej floty.

Ponadto producent z Marignane wykonał loty pokazowe innych śmigłowców napędzanych zrównoważonym paliwem lotniczym SAF.

- Śmigłowiec H140 został stworzony przez klientów dla klientów. Podpisanie kontraktów z niektórymi największymi na świecie operatorami doraźnych usług medycznych pokazuje, że H140 osiągnął swój cel — oświadczył w komunikacie pod koniec salonu Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

H140 w dziesięć lat po H160

Bardzo dyskretnie trwały prace Airbusa nad nowym śmigłowcem H140, który zadebiutował teraz na salonie w Teksasie. Wielozadaniowa maszyna o wadze 3 ton uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych z Marignane. Jest przeznaczona głównie do transportu sanitarnego, może też służyć do przewozu pasażerów, pracować jako maszyna dyspozycyjna prywatnego właściciela. Posiada ten sam system rotora z pięcioma łopatami, zastosowany w 2019 r. w modelu H145.

Nowe silniki o większej mocy Arrius 2E (po 700 koni) opracowała firma Safran Helicopter Engines. Wśród nowości znajduje się belka ogonowa w kształcie litery T z proporcjonalnym fenestronem (wirnikiem ogonowym w stateczniku pionowym), co pozwala obniżyć poziom hałasu. Większa kabina pomieści 6 pasażerów, duże drzwi przesuwne lub tylna klapa pozwalają na stosowanie różnych rodzajów noszy — poinformował dziennik „La Tribune”.

Większość przyszłych użytkowników H140, którzy podpisali zamówienia albo listy intencyjne o kupnie stanowiły firmy doraźnych usług medycznych z USA i Europy. Amerykańska Metro Aviation zamówiła 36 sztuk H140 z opcją na dodatkowe 24, Global Medical Response kupiła dziesięć z opcją następnych pięciu, Air Methods podpisała umowę kupna A140 (nie podano liczby) oraz dziesięciu H125 i H135, w grupie kupujących były też Stat MedEvac i DRF Luftrettung. Niemiecki operator ADAC Luftrettung i austriacki ÖAMTC Luftrettung zamówiły po 5 tych maszyn, Niemcy kupili ponadto trzy H135 i jeden H145.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosjanie chcą oficjalnego powrotu na globalny rynek lotniczy
Transport
Bezpieczniej w powietrzu koło lotniska Reagana
Transport
Boeing wymaga kurateli. Tak uważa minister transportu USA
Transport
Rosyjski portal alarmuje: AirBaltic złamał antyrosyjskie sankcje
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Transport
Wizz Air się nie patyczkuje. 15 tys. funtów dopłaty za awanturę na pokładzie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń