Potrzeba sporo czasu, aby PKP Cargo wyszło na plus

Brak kontraktów o dużej wartości powoduje, że narodowy przewoźnik cały czas ponosi straty. Redukcja kosztów nie wystarcza do wypracowania zysków.

Publikacja: 04.12.2024 05:41

Potrzeba sporo czasu, aby PKP Cargo wyszło na plus

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Od kilkunastu sesji kurs akcji PKP Cargo znajduje się na poziomach najniższych od kilku miesięcy. We wtorek na otwarciu notowań inwestorzy handlowali walorami spółki po 14,2 zł. Przez większość dnia była to jednak cena poniżej 14 zł. Ostatnio z tak niskimi notowaniami mieliśmy do czynienia na początku lipca. To wówczas rozpoczęły się wzrosty, które w kolejnych miesiącach doprowadziły do wycen przekraczających 20 zł. Od końca września widać jednak spadki.

Czytaj więcej

W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje

Przecena papierów PKP Cargo to m.in. konsekwencja braku pozytywnych i istotnych informacji dotyczących sytuacji ekonomicznej naszego kraju. PKP Cargo jest spółką transportową, a kondycja tej branży jest uzależniona od ogólnej koniunktury gospodarczej. Sama giełda, która co do zasady dyskontuje przyszłość, również poprzez ostanie spadki indeksu WIG może wskazywać, że perspektywy na dziś nie są dla polskiej gospodarki zbyt optymistyczne.

O nie najlepszej kondycji branży świadczą ostatnie dane Urzędu Transportu Kolejowego. Pod względem masy przewiezionych ładunków od sierpnia do października odnotowywano spadki w ujęciu rok do roku. Pod względem tzw. pracy przewozowej zniżki widoczne są już od lipca. Co gorsza, o zmianę trendu w najbliższych miesiącach może być trudno.

PKP Cargo nie daje zbyt dużych nadziei na szybką poprawę swojej kondycji finansowej.

Sama spółka nie daje zresztą zbyt dużych nadziei na szybką poprawę swojej kondycji finansowej. „PKP Cargo jako największy udziałowiec branży transportu towarów koleją najsilniej reaguje na wszelkie zmiany w otoczeniu rynkowym. Dodatkowo jako podmiot sam przechodzi proces restrukturyzacji, czyli naprawy wszelkich nieefektywnych obszarów, które w perspektywie kilku, kilkunastu miesięcy przyniosą pożądane efekty” – ocenia Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo.

Czytaj więcej

PKP Cargo jest bliżej docelowego stanu zatrudnienia

Chodzi m.in. o przeprowadzoną w spółce restrukturyzację zatrudnienia. W ramach zwolnień grupowych, pracę straciło ponad 2,5 tys. osób, a prawie 1,2 tys. odeszło z przyczyn naturalnych. W efekcie firma zatrudnia dziś około 10 tys. pracowników. Ponadto w ramach toczącego się postępowania sanacyjnego wdrożono nowe regulaminy organizacyjne upraszczające strukturę zarządzania i zaczęto ograniczać działalność wybranych punktów utrzymania taboru. PKP Cargo złożyło też wniosek o wypłatę świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Opiewa on na kwotę około 71 mln zł, co stanowi około 65 proc. zobowiązań spółki wobec zwolnionych pracowników.

Zarząd PKP Cargo przekonuje, że dzięki poczynionym oszczędnościom możliwe było przywrócenie płynności finansowej. „Dalsze działania w kluczowych dla grupy obszarach są ukierunkowane również na stabilizację operacyjną, a co za tym idzie również na naszą pozycję konkurencyjną, nie tylko na rodzimym rynku kolejowym. Dywersyfikacja grup towarów i otworzenie się na nowe potrzeby różnych branż oraz innowacyjne kierunki rozwoju są szansą, w której upatrujemy nadziei na powrót na dobre tory” – twierdzi Wojewódka.

Od kilkunastu sesji kurs akcji PKP Cargo znajduje się na poziomach najniższych od kilku miesięcy. We wtorek na otwarciu notowań inwestorzy handlowali walorami spółki po 14,2 zł. Przez większość dnia była to jednak cena poniżej 14 zł. Ostatnio z tak niskimi notowaniami mieliśmy do czynienia na początku lipca. To wówczas rozpoczęły się wzrosty, które w kolejnych miesiącach doprowadziły do wycen przekraczających 20 zł. Od końca września widać jednak spadki.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ranking najlepszych i najgorszych linii na świecie. Jak oceniono LOT?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Transport
Wiceminister infrastruktury o PLL LOT: Popełniamy czasami błędy, ale je naprawiamy
Transport
W PLL LOT miał być powrót prezesa. Są nowe zmiany personalne
Transport
Kubie zabrakło paliwa lotniczego. Rejsy odwołane, bo rosyjskie dostawy zawiodły
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
LOT po personalnych turbulencjach. Bliski koniec zamieszania?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska