PKP Cargo ponosi coraz większe straty

Po I półroczu strata netto przewoźnika wzrosła do 453,1 mln zł. To nie tylko konsekwencja słabej koniunktury w branży ale i dokonanych przeszacowań posiadanego majątku. Wyniki, mimo że słabe, są jednak zgodne z oczekiwaniami giełdowych inwestorów.

Publikacja: 25.09.2024 12:35

Po I półroczu strata netto PKP Cargo wzrosła do 453,1 mln zł.

Po I półroczu strata netto PKP Cargo wzrosła do 453,1 mln zł.

Foto: AdobeStock

Zarząd PKP Cargo przedstawił szacunkowe wybrane dane finansowe i operacyjne grupy kapitałowej za I połowę tego roku. W tym czasie narodowy przewoźnik zanotował m.in. 2,3 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami i 237 mln zł zysku EBITDA. W porównaniu z tym samym okresem 2023 r. oba wyniki spadły odpowiednio o 20,7 proc. oraz o 61,2 proc. W efekcie spółka zanotowała 453,1 mln zł skonsolidowanej straty netto, wobec 109,7 mln zł zysku netto rok wcześniej.

PKP Cargo przeszacowało aktywa trwałe

Mocne pogorszenie się kondycji finansowej PKP Cargo to m.in. konsekwencja słabej koniunktury na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Wprawdzie z danych UTK wynika, że od kwietnia masa przewiezionych po torach ładunków w ujęciu rok do roku rośnie, ale są to zwyżki niewielkie w porównaniu ze wcześniejszymi spadkami.

Czytaj więcej

PKP Cargo z pustą kasą

Dodatkowo trzeba zauważyć, że PKP Cargo tarciu udziały w rynku. Po siedmiu miesiącach wynoszą one 27,5 proc. pod względem masy przetransportowanych towarów (rok wcześniej było to 39,1 proc.). W efekcie w I półroczu przetransportowało zaledwie 35 mln ton ładunków i wykonało 9116 mln tkm (tonokilometrów) tzw. pracy przewozowej. Oba wyniki spadły odpowiednio o 17,6 proc. oraz o 21,6 proc.

Na zanotowane wyniki finansowe znaczący wpływ miały przeprowadzone na koniec czerwca testy na utratę wartości aktywów PKP Cargo oraz zależnego PKP Cargotaboru. „Głównymi przesłankami świadczącymi o możliwej utracie wartości aktywów obu spółek były niższe od oczekiwanych osiągnięte wyniki finansowe w I półroczu 2024 r., co spowodowało znaczące pogorszenie ich sytuacji płynnościowej. Wyniki przeprowadzonych testów wskazują na utratę wartości aktywów trwałych PKP Cargo w kwocie 179,3 mln zł oraz PKP Cargotaboru w kwocie 74,6 mln zł” - informuje giełdowa spółka. Jednocześnie zaznacza, że dokonane odpisy mają charakter niepieniężny.

PKP Cargo coraz mocniej walczy o klienta

Z szacunkowych danych wynika również, że w samym II kwartale kolejowa grupa zanotowała nieco mniejsze spadki przychodów, wyników EBITDA i netto oraz rezultatów przewozowych niż w całym I półroczu. Giełdowa spółka już tak szybko jak wcześniej nie odnotowuje zwłaszcza zniżek masy przewożonych ładunków i wykonywanej pracy przewozowej. To konsekwencja mocnej walki o klienta po zmianie zarządu w PKP Cargo.

O tym, że narodowy przewoźnik coraz agresywniej zabiega o kontrakty na polskim rynku świadczą m.in. niedawne wypowiedzi prezesów Unimotu (do grupy należy kolejowy przewoźnik Olavion) i OT Logistics (w grupie jest firma Kolej Bałtycka). Obaj podczas ostatnich konferencji wynikowych zauważyli, że negatywny wpływ na wyniki ich firm kolejowych mają działania PKP Cargo, które istotnie obniżyło stawki za świadczone usługi transportowe.

Narodowy przewoźnik ostateczne wyniki za I półrocze planuje opublikować w najbliższy poniedziałek (30 września). Giełdowi inwestorzy zaprezentowane szacunki przyjęli ze spokojem. Na otwarciu środowej sesji kurs akcji spółki wyniósł 18,6 zł, co oznaczało spadek o 1,4 proc. W następnych minutach cena jednak rosła nawet o ponad 3 proc.

Zarząd PKP Cargo przedstawił szacunkowe wybrane dane finansowe i operacyjne grupy kapitałowej za I połowę tego roku. W tym czasie narodowy przewoźnik zanotował m.in. 2,3 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami i 237 mln zł zysku EBITDA. W porównaniu z tym samym okresem 2023 r. oba wyniki spadły odpowiednio o 20,7 proc. oraz o 61,2 proc. W efekcie spółka zanotowała 453,1 mln zł skonsolidowanej straty netto, wobec 109,7 mln zł zysku netto rok wcześniej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Materiał Promocyjny
Wzmocnienie konkurencyjności to kluczowa kwestia w Europie
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Transport
Deszcz pieniędzy dla prezesa Wizz Air. Firma chce go zatrzymać na trudne czasy
Transport
Zmiany w przeglądach samochodów przesądzone. Kierowcy zapłacą więcej
Transport
Seniorzy muszą uważać przy kupnie biletu na PKP. W tę "pułapkę" łatwo wpaść