Wizz Air cierpi z powodu wadliwych silników

Wizz Air został ukarany grzywną przez węgierski urząd konkurencji za komunikaty wprowadzające w błąd konsumentów. Linia uprzedziła o gorszych wynikach finansowych w 2024 r. z powodu problemów z silnikami P&W.

Publikacja: 04.08.2024 17:17

Wizz Air cierpi z powodu wadliwych silników

Foto: Bloomberg

Węgierski urząd konkurencji ukarał tanią linię Wizz Air grzywną 770 tys. euro za naruszenie zasad staranności zawodowej i wprowadzenie w błąd klientów o systemie automatycznej rejestracji przed odlotem. To skłaniało ich do korzystania z kosztowniejszych procedur.

Czytaj więcej

Embraer remontuje silniki Pratta&Whitneya w Portugalii

To druga zła wiadomość dotycząca tego przewoźnika. Wcześniej sam obniżył prognozę rocznych wyników finansowych, po zmniejszeniu o 44 proc. zysku operacyjnego w I kwartale (do 30 czerwca), głównie na skutek poważnych problemów z silnikami amerykańskiej firmy Pratt&Whitney. Wymiana łopatek w głównej turbinie tych silników zmusiła linię do wyłączenia z eksploatacji 46 airbusów z floty liczącej 207 maszyn i do jednorazowego wynajęcia samolotów wraz z załogami (wet leasing), aby utrzymać siatkę połączeń.

W I kwartale Wizz Air wypracował zysk operacyjny 44,6 mln euro, a analitycy spodziewali się 144,3 mln. W całym roku przewoźnik spodziewa się zysku netto 350-450 mln euro, wcześniej mówił o 500-600 mln.

Czytaj więcej

Podróże lotnicze z wielkimi opóźnieniami. A będzie jeszcze gorzej

Prezes Jozsef Varadi przyznał, że linia będzie musiała ograniczyć swe oczekiwania. — Nasze ceny stale poprawiają się, ale konkurenci obniżają swoje i to ma wpływ na nas — powiedział w relacji Reutera. — Planowo zmierzamy do powrotu w 2026 r. do rocznego wzrostu mocy przewozowych, opartego na dostawach Airbusa. Problemy z silnikami Pratta&Whitneya są niemożliwe do przewidzenia, a wynajem samolotów z załogami dla utrzymania szlaków i mocy przewozowych doprowadził do wzrostu kosztów w pierwszym kwartale i będzie to mieć wpływ na wyniki drugiego kwartału — dodał.

Węgierski urząd konkurencji ukarał tanią linię Wizz Air grzywną 770 tys. euro za naruszenie zasad staranności zawodowej i wprowadzenie w błąd klientów o systemie automatycznej rejestracji przed odlotem. To skłaniało ich do korzystania z kosztowniejszych procedur.

To druga zła wiadomość dotycząca tego przewoźnika. Wcześniej sam obniżył prognozę rocznych wyników finansowych, po zmniejszeniu o 44 proc. zysku operacyjnego w I kwartale (do 30 czerwca), głównie na skutek poważnych problemów z silnikami amerykańskiej firmy Pratt&Whitney. Wymiana łopatek w głównej turbinie tych silników zmusiła linię do wyłączenia z eksploatacji 46 airbusów z floty liczącej 207 maszyn i do jednorazowego wynajęcia samolotów wraz z załogami (wet leasing), aby utrzymać siatkę połączeń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?
Transport
Śmietankę w branży kurierskiej spijają najwięksi gracze
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Transport
Części bardziej cenne, niż cały samolot Ural Airlines
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.