Przeprowadzka CPK. Na razie administracyjna

Działalność Grupy PKP, lotnictwo oraz budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości przeszły pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury – informuje PAP.

Publikacja: 12.06.2024 16:07

Przeprowadzka CPK. Na razie administracyjna

Foto: CPK/ materiały prasowe

To ten resort będzie teraz odpowiedzialny za budowę nowego lotniska w Polsce. Poinformował szef resortu infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Odkręcanie poprzednich decyzji w sprawie CPK

Do przeniesienia największego programu infrastrukturalnego w Polsce z Ministerstwa Infrastruktury do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) doszło 2 sierpnia 2022 roku. Nieoficjalnie wiadomo, że był to wynik ostrego konfliktu odpowiedzialnego w MI za branżę transportową wiceministra Marcina Horały z szefem tego resortu, Andrzejem Adamczykiem. I tak CPK i PKP miały podlegać MFiPR, a reszta lotnisk oraz pozostała części kolei – MI. Marcin Horała oprócz stanowiska wiceministra funduszy i polityki regionalnej został wówczas również Pełnomocnikiem Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Ta przeprowadzka trwała od kwietnia i towarzyszył jej skomplikowany proces legislacyjny. Ostatecznie, pod koniec czerwca 2023 roku prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o działach administracji rządowej, która przewidywała włączenie do działu „rozwój regionalny” spraw związanych z przygotowaniem i realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz inwestycji towarzyszących. Oznaczało to przeniesienie zadań związanych z budową CPK z zakresu kompetencji ministra właściwego do spraw transportu do zakresu kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

Czytaj więcej

Co dalej z CPK? Jest deklaracja premiera Donalda Tuska

Będzie, jak było

– Dążyłem od samego początku do tego, że jeżeli mam odpowiadać za transport i infrastrukturę, to muszę mieć na to pełny wpływ. Dlatego pan premier przychylił się do mojej prośby i Grupa PKP dzisiaj także jest pod skrzydłami Ministerstwa Infrastruktury. To samo, jeżeli chodzi o transport lotniczy i najważniejszy projekt infrastrukturalny, który jest przed nami, czyli budowę nowego lotniska i Kolei Dużych Prędkości – mówił w Polsacie minister Dariusz Klimczak. Potwierdził wówczas, że będzie odpowiedzialny za budowę CPK.

Zaznaczył przy tym, że nie oznacza to zwolnienia pełnomocnika rządu ds. CPK, którym pozostanie Maciej Lasek. Zresztą, to właśnie on od momentu objęcia funkcji sekretarza stanu w MFiPR nie ukrywał, że wydzielenie CPK i PKP z MI jest nielogiczne.

– Chcemy wywiązać się tak naprawdę z oczekiwań Polaków względem rozwoju polskiej infrastruktury. Dla nas projekt nowego lotniska i Kolei Dużych Prędkości to nie są sprawy nowe. Uważamy, że to powinien być jeden z elementów systemu transportowego kraju – mówił Dariusz Klimczak i zapewnił, że trwa właśnie ustalenie kluczowych szczegółów budowy i przyszłego funkcjonowania CPK.

– Chciałbym, żebyśmy to właśnie wspólnie, pod zezwoleniem premiera i pod jego kierownictwem, po zgodzie wszystkich liderów, ogłosili, jak ma wyglądać kaskadowość działań, harmonogram itd. – mówił Dariusz Klimczak.

CPK kosztowny, ale ma być

Jak ujawnił wcześniej Maciej Lasek podczas jednego z wystąpień sejmowych, na program lotniskowy CPK wydano dotychczas 708 mln złotych, na część kolejową 496 mln zł, a na komunikację i marketing – 27 mln.

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

Jak na razie, w ramach tego projektu, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma zostać wybudowane lotnisko, które w pierwszym etapie obsługiwałoby 40 mln pasażerów rocznie.

W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Wiadomo dzisiaj, że nie ma szans na dotrzymanie terminu realizacji tej inwestycji w roku 2028 – jak zapowiadał PiS. Realniejszy termin, to lata 2032-35. Do tego czasu Warszawę i woj. mazowieckie miałyby obsługiwać rozbudowane Lotnisko Chopina w Warszawie, Modlin i Radom. Pod uwagę brana jest także Łódź.

W skład CPK miałyby wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja miała umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.

Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

To ten resort będzie teraz odpowiedzialny za budowę nowego lotniska w Polsce. Poinformował szef resortu infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Odkręcanie poprzednich decyzji w sprawie CPK

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo chce sanacji. Straty i utrata rynku
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Transport
Boeing odkupuje dostawcę komponentów Spirit Aerosystems. To problem dla Airbusa
Transport
Afera Newagu. Posłanka Matysiak: Sprawa rozwija się w zaskakującym kierunku
Transport
Będzie za co rozbudować Lotnisko Chopina. Rekordowe wyniki PPL
Materiał Promocyjny
Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda: Skupiamy się na życzeniach naszych klientów
Transport
Polska nie przepuszcza ukraińskich ciężarówek. Potrzebne jest konkretne zezwolenie