Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Koleją z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę

Czas podróży koleją z Krakowa do Nowego Sącza skróci się z trzech do jednej godziny, a na odcinku powstanie najdłuższy tunel w Polsce – wynika z umowy opiewającej na 1,93 mld zł, którą konsorcjum Budimeksu wraz z turecką firmą Gülermak podpisały z PKP PLK.

Publikacja: 08.03.2024 19:07

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Koleją z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę

PKP Intercity

Foto: PKP Intercity

Wkrótce pasażerowie podróżujący między Krakowem a Nowym Sączem oszczędzą na czasie aż dwie godziny. Jak podał w piątek Budimex, konsorcjum, w którego skład wchodzi również turecka firma budowlana Gülermak, zawarło umowę z PKP ‎PLK na ‎‎kompleksowe wykonanie robót ‎‎‎budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Wartość projektu ‎sięga 1,93 mld zł netto.

Jak poinformował w komunikacie Budimex, odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany to najdłuższy ‎i ‎najdroższy odcinek modernizacji linii 104‎, istotnej dla połączenia planowanej linii ‎kolejowej Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem‎. Prace ruszają wraz ‎momentem podpisania umowy, a budowa ma potrwać około 2,5 roku. Linia będzie powstawać głównie obok istniejących torów.

Czytaj więcej

Gęstnieją zarzuty wobec Newagu. Paulina Matysiak: Spółka kluczy w wyjaśnieniach

– W przypadku LK nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany ‎mamy do ‎czynienia ze zdecydowanie najdłuższym odcinkiem i wielkoskalowym projektem. ‎Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden ‎z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat – zaznaczył Artur Popko, prezes Budimex.

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce

W ramach projektu powstać mają dwa tunele o łącznej długości 7,5 kilometra, a także liczne obiekty mostowe i wiadukty (w sumie dwadzieścia dwa).

– To kolejny historyczny kontrakt, który dodajemy do naszego portfolio. To także ogromne wyzwanie. Do zbudowania mamy dwa tunele w niezwykle wymagających warunkach geologicznych „fliszu karpackiego”, w bardzo krótkim terminie – powiedział Bülent Özdemir, prezes Gülermak.

Inwestycję skomentował także minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – Dzisiaj jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla funkcjonowania polskiej infrastruktury, której istotną częścią jest rozwój linii i połączeń kolejowych. To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem – podkreślił.

Czytaj więcej

Duże zmiany na Lotnisku Chopina. Okęcie z nowym prezesem i inwestycjami

– Powstanie tu najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy, ale także w odniesieniu do tuneli drogowych. Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu, ponieważ to będzie przykład dla inwestycji w całym kraju – dodał Klimczak.

Dzięki budowie tunelu czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza ma skrócić się aż o dwie trzecie – z trzech godzin do jednej.

Transport
Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Transport
LOT wprowadza odroczone płatności. Kup bilet, zapłać później
Transport
Pociąg i autobus - nadal dla wybranych. Których regionach jest najgorzej?
Transport
Kolej Dużych Prędkości wprowadzi Polskę do europejskiej kolejowej ekstraklasy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
Nowa droga ekspresowa S52 połączy Kraków z Bielsko-Białą. GDDKiA ogłosiła przetarg
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego