Silniki Pratta&Whitneya do naprawy w airbusach

Ponad 600 samolotów A320neo zostanie uziemione na dłużej w najbliższych latach z powodu rzadko spotykanej wady przy produkcji silników amerykańskiej firmy Pratt&Whitney. Trzy tysiące silników GTF z lat 2015-21 wymaga przeglądu i napraw. Oznacza to uziemienie po ok. 350 maszyn rocznie do końca 2026 r.

Publikacja: 16.09.2023 13:00

Silnik samolotu A320neo

Silnik samolotu A320neo

Foto: Bloomberg

Firma Pratt&Whitney należąca do konglomeratu RTX (dawniej Raytheon) zaprojektowała silnik GTF (Geared TurboFan, turbowentylatorowy z przekładnią) znany też pod nazwą PW1100G-JM, który zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin. Silnik stał się bardzo popularny jako napęd samolotów wąskokadłubowych, konkuruje z jednostką LEAP (A i B) produkowaną przez spółkę General Electric i Safrana CFM International.

W tym roku pojawiły się informacje o ich gorszej wytrzymałości w gorącym klimacie i w warunkach większego zapylenia powietrza, co wymaga częstszych przeglądów i napraw. W lipcu RTX ujawnił o znalezieniu mikroskopijnych resztek sproszkowanego metalu używanego do produkcji wysokociśnieniowych tarcz turbin, ważnej części silnika, a których obecność może powodować pęknięcia w silniku. Konglomerat wyjaśnił wtedy, że 200 silników będzie wymagać „przyspieszonej inspekcji” trwającej 60 dni, aby usunąć kwestię zanieczyszczeń. Teraz RTX rozszerzył zakres tych inspekcji na ok. 600-700 silników w samolotach Airbusa i przewiduje, że naprawa każdego silnika potrwa od 250 do 300 dni. Problem dotyczy 3 tys. silników wyprodukowanych od końca 2015 do 2021 r.

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Transport
Chińczycy nie zarządzają Kanałem Panamskim. Ale są tuż obok
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Transport
CPK chce ponad miliard złotych dofinansowania z UE
Transport
Schodzimy z chmur na ziemię. Co mówi nowa prognoza dla CPK?
Transport
Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
LOT wprowadza odroczone płatności. Kup bilet, zapłać później
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego