Reklama
Rozwiń

Drożej, ciaśniej i często z kłopotami. Tak polecimy latem

Linie lotnicze zapowiadają, że tego lata powrócą do oferowania na poziomie roku 2019. A może nawet ten próg przekroczą.

Publikacja: 14.03.2023 16:11

Drożej, ciaśniej i często z kłopotami. Tak polecimy latem

Foto: Bloomberg

Byłoby to więc znacznie wcześniej, niż przewidywały prognozy. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych zakładało scenariusz, że wydarzy się to dopiero w 2024 roku. A być może później.

Nie będzie jednak takiego bogactwa w ofercie. Samoloty będą większe, zaś rejsów – mniej. Tylko Lufthansa zapowiedziała, że latem 2023 skasuje 34 tysiące lotów. To dlatego także linie, które miały w swojej flocie największe samoloty - Airbusy A380 wycofują je z hangarów i gigantycznych parkingów na pustyniach.

Nie będzie to także lato łatwe dla pasażerów. - Bilety lotnicze będą kosztowały więcej, niż przed rokiem. Już teraz na większości tras trzeba zapłacić o ok 30 proc. więcej, niż w 2022 r. - ostrzega Henrik Hololei, dyrektor generalny ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, który odpowiada za transport lotniczy. Paliwo stanowi w tej chwili już nie 40, ale dochodzi do 60 proc. kosztów i nie widać powodów, dla których mogłoby stanieć. Z tego powodu przewoźnicy nie spieszą się do odbudowy siatki azjatyckiej - W sytuacji, kiedy linie europejskie nie mają możliwości przelotów nad Rosją, czas podróży na trasie Europa-Azja wydłuża się o 2-3 godziny, a zużycie paliwa jest większe o ok. 20 proc. nie ma co się dziwić, że po starych cenach nikt już raczej nie lata - tłumaczy Henrik Hololei.

Dodatkowo jeszcze 30 proc. europejskiej przestrzeni powietrznej, zwłaszcza na wschodzie EU ( czyli Polska, Czechy, Słowacja) „zabrało” wojsko z powodu konieczności stworzenia korytarzy do przelotów maszyn transportujących sprzęt i pomoc na Ukrainę. Czyli powracający ruch musi koncentrować się nad i tak już zatłoczonymi Niemcami. - Tworzymy nowe korytarze powietrzne. Niektóre samoloty latają niżej, ale to z kolei powoduje, że ich spalanie i wydatki na paliwo rosną - tłumaczy Raul Medina Caballero, dyrektor generalny Eurocontroli.

Kolejnym utrudnieniem są strajki, których doświadczamy nawet po kilka razy w tygodniu. W ostatni poniedziałek pracy odmówili pracownicy naziemni na 4. niemieckich lotniskach. We wtorek, 14 marca - zastrajkowali ich koledzy na paryskim lotnisku Orly. Francuzi zresztą nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa w swoich protestach przeciwko reformie emerytalnej. Więc trzeba się liczyć z kolejnymi zakłóceniami.

15 marca strajkuje straż graniczna w Wielkiej Brytanii. Już wiadomo, że ucierpi ponad 2 tysiące lotów, a taka sama akcja jest planowana w okresie Wielkanocy. Czy ten strajk się odbędzie, związkowcy zadecydują w głosowaniu w najbliższy piątek, 17 marca. Wszystko wskazuje, że tak. - Związek Unite nigdy nie cofnie się ani o krok, kiedy walczy o warunki pracy, płace, czy miejsca pracy dla swoich członków. Wszyscy zatrudnieni na Heathrow mają nasze pełne poparcie - mówiła w BBC sekretarz generalna Unite Sharon Graham.

6 marca 24-godzinny strajk ogłosili Grecy. Tam także będą poważne zakłócenia. A jeżeli ktoś wybiera się do Hiszpanii, w tym także na Wyspy Kanaryjskie, czy na Majorkę, to musi wiedzieć, że od początku tego tygodnia strajkują tam bagażowi na 16 lotniskach: Madrid-Barajas, Barcelona El Prat, Reus, Alicante, w Walencji, Murcji, Maladze, Almerii, Salamance, Valladolid, Burgos, Logrono, Saragossie, Huesce, na Lanzarote, Fran Canarii oraz na Lanzarote Sur. Ten protest zostanie jeszcze powtórzony 16, 20-21, 23, 27-28 i 30 marca, a potem 3-4, 6, 10-11 oraz 13. kwietnia.

Transport
PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Transport
Sabotaż na Bałtyku. Chiński statek opuścił cieśninę Kattegat po międzynarodowej inspekcji
Transport
Gigantyczna strata niemieckich kolei. Bundestag zatwierdził miliardy euro na remonty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Transport
Będzie inspekcja na chińskim statku. Śledczy sprawdzą czy zerwane kable to sabotaż
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku