W Hiszpanii wyszły właśnie na jaw skandaliczne okoliczności związane z wartym 258 mln euro przetargiem na nowe pociągi dla regionów Asturia i Kantabria. Renfe (Koleje Hiszpańskie) miały zamówić pociągi bez uwzględnienia rozmiarów tuneli na trasach w tych regionach, w związku z czym zamówione 31 pociągów nie mogłoby poruszać się po trasach, na które zostały zamówione.
Pociągi zostały zamówione u hiszpańskiego producenta CAF w 2020 roku z przeznaczeniem na linie kolejowe o rozstawie metrowym, w tym te w regionach Asturia i Kantabria, dla których przeznaczono 31 z 37 zamówionych pociągów. Renfe miały dostarczyć producentowi dokładną specyfikację techniczną. Jednak, jak zauważył hiszpański serwis Diario de Transporte, CAF już w 2021 roku alarmował Renfe, że dane dotyczące tuneli (a więc wymaganych rozmiarów pociągów) mogą być niewłaściwe. Koleje Hiszpańskie twierdziły jednak, że wszystko jest w porządku, bo dane mają od operatora infrastruktury Adif (odpowiednikiem Adif jest w Polsce, jak zauważa serwis Rynek Kolejowy, PKP PLK).