Niemiecka koalicja SPD, Zielonych i liberalnej FDP porozumiała się w sprawie nowych zasad dotyczących pobierania myta, czyli opłaty za korzystanie z autostrad i dróg federalnych w Niemczech przez samochody ciężarowe.
Od 1 stycznia 2023 roku myto zostanie podwyższone – zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o opłatach drogowych, przygotowanym przez federalny resort transportu. Opłaty te mają uwzględniać koszty związane z emisjami CO2 i hałasem. W wyniku podwyżki dochody budżetu państwa z opłat drogowych wzrosną w latach 2023-2027 z 7,5 mld euro rocznie obecnie do 8,3 mld euro.
Czytaj więcej
To ponad połowa łącznej długości nowych odcinków zaplanowanych do oddania w 2022 roku.
Środki nie tylko na drogi
Najważniejsza zmiana nastąpi w 2024 roku, gdy obowiązek uiszczania tej opłaty zostanie rozszerzony i obejmie pojazdy o masie 3,5 tony i więcej. Obecnie myto pobierane jest od samochodów ciężarowych o masie od 7,5 tony.
Reforma myta była przedmiotem sporu w koalicji. Zieloni domagali się, by zwiększone dochody z opłaty drogowej nie były przeznaczane jedynie na rozwój infrastruktury drogowej, ale także na infrastruktury kolejowej i drogi wodne. Kompromis przewiduje, że środki z myta będą przeznaczane na mobilność i różne rodzaje infrastruktury transportowej. „Reforma ustawy o mycie jest pilnie potrzebnym krokiem, na drodze do wypełnienia celów klimatycznych w sektorze transportu” – oświadczyła wiceprzewodnicząca klubu parlamentarnego Zielonych Julia Verlinden.