O podpisaniu porozumienia poinformowała korporacja zbrojeniowa Ukroboronprom, w skład której wchodzą zakłady Antonow. W Chinach powstanie wspólna produkcja seryjna samolotów na licencji Antonowa. Zostanie uruchomiona, kiedy do Chin trafi pierwszy egzemplarz samolotu z Ukrainy - stanowi umowa podpisana między GP Antonow i chińskim Aerospace Industry Corporation of China (AICC). Prace nad samolotem dla Chin są zaawansowane w 80 proc. Koszt to ok. 120 mln dol.
Wcześniej w chińskich mediach pojawiły się informacje, że Kijów sprzedał Chińczykom także prawa autorskie do samolotu. Władze Antonowa to zdementowały. Chodzi wyłącznie o licencję.
An-225 Mrija (Marzenie) zwany Dumą Ukrainy, to największy i najcięższy transportowy samolot świata. Sam waży 640 ton, a może wziąć na pokład do 250 ton ładunku. Ma długość 84 m i rozpiętość skrzydeł 84,4 m. Zasięg bez obciążenia to 15,4 tys km a z ładunkiem 200 ton - 4 tys. km.
An-225 został zaprojektowany w zakładach Antonowa jeszcze w czasach ZSRR jako samolot mający wynosić w kosmos rosyjskie promy kosmicznie Buran. Pierwszy lot odbył w 1988 r. Po rozpadzie ZSRR prace nad unowocześnianiem samolotu były kontynuowane na Ukrainie. Samolot został wpisany do księgi rekordów Guinessa po tym, jak w 2009 r poleciał z Frankfurtu do Erewaniaz generatorem ważącym 187,6 tony.
W maju Mirija odbył lot do Australii i z powrotem. Samolot 10 maja wystartował z lotniska Kijów-Antonow w Hostomiele. Na pokładzie miał elektryczny generator ważący 130 ton. Wylądował z ładunkiem na lotnisku w Pradze. Następnie poleciał do Australii z trzema międzylądowaniami - w Turkmenistanie, Indiach i Malezji. Stamtąd w niedzielę wieczorem wylądował w Perth. Po dwóch dobach odleciał z powrotem na Ukrainę tym razem przez Berlin.