Należąca do niemieckiej grupy Deutsche Post firma kurierska podpisała porozumienie, na mocy którego 4550 sklepów Żabka i Freshmarket zostanie włączonych do sieci punktów odbioru i nadań przesyłek DHL – dowiedziała się „Rzeczpospolita". W efekcie DHL aż czterokrotnie zwiększy liczbę placówek i niemal zrówna się pod tym względem z Pocztą Polską.
DHL chce odsadzić rywali
– Do końca maja usługa zostanie uruchomiona w 218 sklepach na Mazowszu – mówi Anna Kania, dyrektor w DHL Parcel Polska. Jak tłumaczy, do końca września planowane jest jej wdrożenie w kolejnych 4332 punktach. – W konsekwencji klienci będą odbierać paczki w ok. 6 tys. placówek – dodaje. Gdy paczka dotrze do punktu, klient otrzyma esemesa z kodem PIN. Przesyłkę będzie można odebrać siedem dni w tygodniu od 6 rano do 23.
Obecnie DHL ma ok. 1,5 tys. punktów paczkowych. To sklepy Małpka, Inmedio, Relay, 1-minute, stacje Shell i indywidualne placówki usługowe. DHL ma plan, by jego punkty odbioru znalazły się w zasięgu 10 minut od klienta. – Na terenach wiejskich będą one w zasięgu do 10 minut jazdy samochodem, a w obszarach miejskich 10 minut spaceru. Do tej pory założenia te spełnialiśmy w przypadku 35 proc. klientów. Dzięki umowie z Żabką i Freshmarketem ten wskaźnik skoczy do blisko 80 proc. i pozwoli pozostawić naszą konkurencję w tyle – przekonuje Anna Kania.
DHL to dziś czwarty gracz na rodzimym rynku kurierskim, z udziałami na poziomie 12 proc. Kontrakt z Żabką ma pomóc firmie w walce o drugą pozycję z Pocztą Polską (PP ma 18 proc. rynku). DHL liczy, że w ciągu dwóch–trzech lat wywalczy 20 proc. rynku KEP (paczkowo-kurierskiego). Niezagrożona wydaje się jednak pozycja lidera – francuskiej grupy DPD, która dzięki fuzji z Siódemką w 2015 r. wykroiła sobie 30 proc. rynku.
Konkurencja DHL nie składa jednak broni. Z naszych informacji wynika, że zaawansowane rozmowy o współpracy z Żabką prowadzi też PP, która może zostać jednym z dwóch strategicznych partnerów tej sieci handlowej w zakresie usług kurierskich. Nieoficjalnie mówi się, że o taki kontrakt stara się też FedEx.