Pesa podpisała 26 lutego wartą 514 mln zł umowę na dostawę 33 spalinowych zestawów trakcyjnych RegioShark (Link) nowej generacji dla Kolei Czeskich (CD). Wszystkie są dwuwagonowe i będą wyposażone w system kontroli jazdy pociągu ETCS i osiągają prędkość 120 km/h.
Pojazdy napędzane są silnikami wysokoprężnymi MTU spełniającymi najnowszą normę czystości spalin Stage V. – Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze – wymienia prezes CD Ivan Bednarik.
Opcjonalnie, przy zainteresowaniu innych regionów, zamówienie może objąć 160 pociągów wartości 2,5 mld zł. O kontrakt ubiegały się m.in. hiszpański CAF oraz czeska Skoda.
Koleje Czeskie (pierwszy klient modelu Link) już od 2014 roku użytkują 31 pojazdów Regio Shark mieszczących 115 pasażerów na miejscach siedzących. Nowe pojazdy mają taką samą liczbę miejsc. Pesy obsługują regiony Usti, Liberec, Karlowe Vary, Pilzno, Pardubice i Zlin.
Link, jako pierwszy w Europie spalinowy zestaw trakcyjny w spełnił (i to ze znacznym zapasem) normy bezpieczeństwa w czterech scenariuszach zderzeniowych, przewidujących m.in. ochronę załogi przy zderzeniu pociągów. O skuteczności zabezpieczeń przekonały się w lipcu 2020 roku CD, gdy zderzyły się dwa pociągi, w tym pojazd Pesy. W katastrofie zginęły 2 osoby, ale wypadek przeżył maszynista RegioShark.