Nowe lotnisko w Berlinie: brakuje miliarda euro

Nie ma szansy, by przed jesienią 2020 roku nowe lotnisko Berlin Brandenburg zostało uruchomione i przyjmowało samoloty.

Aktualizacja: 08.01.2018 12:15 Publikacja: 08.01.2018 11:23

Nowe lotnisko w Berlinie: brakuje miliarda euro

Foto: Bloomberg

ula

Według gazety "Bild am Sonntag" na dokończenie prac na lotnisku brakuje około miliarda euro i nie wiadomo skąd je wziąć. Kierownictwo spółki zarządzającej budową poinformowało przed świętami radę nadzorczą, że pieniędzy brakuje. Na samo utrzymanie tej "wiecznej budowy" potrzeba 25 mln euro miesięcznie.

Do października 2020 - na kiedy to zaplanowano kolejne uroczyste uruchomienie lotniska - brakuje 750 mln euro. Do tego lotnisko wymaga kolejnych napraw i wykończeń oraz na rozbudowę, ponieważ okazało się, że lotnisko może okazać się za małe. Zarząd chce zawrzeć nowe kontrakty z firmami budowlanymi, ale potrzebuje na to pieniędzy.

Prawdopodobnie uda się pozyskać finansowanie z kredytów, ale nie więcej niż 400 mln euro.

Władze Berlina, Brandenburgii i władze federalne wciąż zastanawiają się, jak rozwiązać problem finansowy lotniska. Berlin nie zgadza się na inwestora prywatnego, a władze Brandenburgii nie chcą obciążać kieszeni obywateli. O tym skąd wziąć pieniądze na dokończenie budowy ma zadecydować rada nadzorcza na marcowym spotkaniu.

Budowa lotniska Berlin Brandenburg im. Willy'ego Brandta w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiec rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze samoloty rejsowe miały z niego wystartować na jesieni 2011. BER miał kosztować 2 mld euro. Do tej pory ta pechowa inwestycja pochłonęła 6,5 mld euro.

Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech w ostatnich latach. Udziałowcami spółki budującej lotnisko jest skarb państwa oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia.

Według gazety "Bild am Sonntag" na dokończenie prac na lotnisku brakuje około miliarda euro i nie wiadomo skąd je wziąć. Kierownictwo spółki zarządzającej budową poinformowało przed świętami radę nadzorczą, że pieniędzy brakuje. Na samo utrzymanie tej "wiecznej budowy" potrzeba 25 mln euro miesięcznie.

Do października 2020 - na kiedy to zaplanowano kolejne uroczyste uruchomienie lotniska - brakuje 750 mln euro. Do tego lotnisko wymaga kolejnych napraw i wykończeń oraz na rozbudowę, ponieważ okazało się, że lotnisko może okazać się za małe. Zarząd chce zawrzeć nowe kontrakty z firmami budowlanymi, ale potrzebuje na to pieniędzy.

Transport
Ponad 10 ton skonfiskowanego kimchi. Nietypowe kłopoty pasażerów na lotnisku
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Transport
Właśnie ruszył nowy program dopłat do e-aut. Jak z niego skorzystać?
Transport
Branża transportowa w opałach. Niemcy wyhamowują polskie tiry. Co to oznacza?
Transport
Kreml zagrabia największe prywatne lotnisko Rosji
Transport
LOT żegna się z hubem w Budapeszcie. Samoloty są potrzebne gdzie indziej